Har du en dröm om att sätta ihop din alldeles egna kurs inom ett område du har koll på och vill lära ut till andra?
Det finns en rad olika tillvägagångssätt för att den drömmen ska bli verklighet och i det här inlägget ska du få ta del av min berättelse. Det här är helt enkelt hur jag gjorde för att bygga min SEO-kurs som nu i vår går för tredje gången – från idé till lansering.
Så uppstod idén till kursen (2015–2017)
För mig hade idén funnits länge och grundade sig i att jag såg ett behov för detta. När jag nämnde SEO och började skriva blogginlägg om det 2017 upptäckte jag att det var många som ville lära sig mer. Kunskapen runt SEO var inte särskilt utbredd och här fanns definitivt en lucka att fylla.
Men varför just en kurs?
Jag kände att de SEO-konsultationer jag gjorde ofta inte var tillräckliga. Dels är det dyrt att anlita mig för en timmes privat konsultation och dels hinner man inte gå igenom särskilt mycket under den här tiden (för någon som är nybörjare). Min målbild var att kunna lära ut grunderna i SEO på ett mer effektivt sätt, till fler och som dessutom skulle vara prisvärt.
Det här var alltså ingen spontanidé som kom, inget plötsligt infall som jag agerade på, utan det var en idé som fick växa fram under 4–5 år. De första anteckningarna i min dator om en potentiell kurs är från 2015 och plockades upp i ett ganska lamt försök under 2017.
Dessutom var det flera som tjatade på mig om att du måste göra en kurs i det här – det behövs och jag vill gå den. Så någonstans började jag känna en frustration, jag kan ju inte bara gå runt och fundera på detta… Jag måste agera!
Första steget för att förverkliga idén (2019)
Jag visste att det här inte magiskt skulle ske av sig själv. Jag skulle inte plötsligt en dag öppna min laptop och sätta igång med det där kursbygget. För var börjar man ens?
Jag visste att jag behövde göra något drastiskt för att det skulle bli av. Helt enkelt blocka tid i kalendern enbart dedikerad för att komma igång med en planering för kursen.
Sagt och gjort. Jag och min vapendragare Kugge bokade in två dygn och gav oss ut till en stuga i skogen – hon med sitt projekt och jag med mitt. Nu hade jag inte bara tid avsatt för min kurs, jag hade dessutom någon som kunde hålla mig ansvarig.
Två dygn dedikerade för att dra igång – vad hände?
Det här skedde i mars 2019 och resultatet av två fulla arbetsdagar var en gedigen Trello-tavla (baserat på alla de post-it-lappar jag klistrat upp på ett stort fönster) med ett riktigt bra skelett för den föreställda kursen.
Kan rekommendera Trello för att skapa en sån här kursplan och hålla koll på to dos.
Under den här processen gjorde jag en del research. Jag bestämde mig i början för att “keep it simple” istället för att förstora upp en monsterkurs framför mig som skulle kännas övermäktig.
Utifrån det tog jag fram ett skal och så fick jag den största insikten: men, hur ska jag nå min målgrupp? Funderingen som gjorde att jag tog fram min freebie om SEO och började bygga en mejllista.
Med tanken på målgruppen gick jag vidare i livet och det var först ett år senare som jag verkligen skulle ta den här planen vidare och verkställa kursen!
Jag minns inte exakt vad jag tänkte efter att ha skapat den här ursprungliga planen. Men under månaderna som fortlöpte skrev jag lite mer om SEO, hade min freebie att promota och började jobba med den mejllista jag skapat.
Blogginlägg som kom ut i mars, april och augusti. Tack vare idén om kursen!
Kanske hade jag en idé om att ta kursskapandet vidare redan då, men så blev det inte då jag hade en större kund som löpte över hela året och tog upp det mesta av min tid.
Så här i efterhand var det också helt rätt. Under året fick kursen marinera och jag byggde på min bank av SEO-inlägg, samt stärkte mitt varumärke inom SEO.
Nu måste det bli en kurs – sista avgörande steget (2020)
I februari förra året var jag uppe i Gällivare och här hände någonting. Kan det ha varit Amanda som alltid är full av inspiration som smittade av sig?
Jag skickade nämligen följande sms till Kugge:
Jag har alltså blivit pepp på kursen igen, som jag ju vet att jag redan har ett jättebra skal för. “Ska försöka klämma in det någonstans” låter dock inte särskilt lovande.
Men jag och Kugge bokar in ännu en av våra sedvanliga stug-getaways, de som senare professionellt kommer uppgraderas en aning och gå under namnet konferens.
Och när hon frågar vad min plan för stug-getawayen är så är mitt svar, något ångestfyllt, men mycket tydligt:
I mars 2020 ska kursen få en ny chans. ANDRA GÅNGEN GILLT.
Då berättade jag också om det på bloggen – enligt devisen, om jag berättar om det MÅSTE DET JU SKE:
“Och det här kommer kanske ta lite tid. Antagligen längre än vad jag vågar räkna på. Det kanske blir en otrolig förlustaffär. Eller inte blir av alls? Haha.”
Problemet är bara detta: prick en vecka senare slås hela världen ut av en pandemi. Vår planerade getaway avbokas, jag drunknar plötsligt i kundjobb och allting är kaosartat.
Vad som egentligen är den ultimata fallgropen blir dock istället katalysatorn.
Det sista mötet jag hinner ha innan pandemin sätter nämligen djupa spår, jag vet att den här kunden inte kommer bli långvarig och jag har bestämt mig: det är dags att bygga min egna produkt!
Med all den plötsliga extra fritiden och jobbtiden som pandemin bjuder på (samt lite jävlar anamma) har jag alltså min gyllene chans. Och under våren jobbar jag dag och natt med att bygga min SEO-kurs!
Lite har jag alltså pandemin att tacka för, och lite min gedigna planering som fallit på plats året innan.
Jag satte upp en skarp deadline och matade på. Samlade allt textinnehåll i Scrivener, hade testläsare på bara texten innan designen var klar, tog hjälp av min kille som gjorde en mall i Pages (Macs egna program) och hade sen testläsare som fick gå igenom alltihop. Parallellt som jag alltså byggde min webbshop, löste betallösningar och började marknadsföra.
Så exakt hur gjorde jag kursen och vilka lärdomar tar jag med mig? Det kan du läsa mer om här:
‣ Från idé till verklighet – så skapar du din onlinekurs
4 svar
Så tydligt exempel på att det mesta TAR TID – speciellt om man vill skapa nåt bra. Och iom att du lät det marinera så länge och jobbade med det i omgångar så blev det ju så bra som det blev. Heja dig!! ❤️
Gnata gnata gnata. Glädje blandat med ångest, deadlines och någon (helst en Kugge) som håller en ansvarig :)
Oh, önskeinlägg detta!
Vill veta så mycket, haha… men hur “jobbar” du med mailinglistan menar du? Jag har bara en pop-up på hemsidan för sign ups, men den genererar inte något värst. Har du en specifik lista för bara kursen?
Vill gärna veta mer om hur du byggde webshop. Vad ska man tänka på, betallösningar? Hur mycket tid la du ner för att färdigställa den? Känner att jag alltid är i klorna på större företag, säljer t ex bilder, kvar blir några ynka kronor till mig. Känns så klurigt när man sitter ensam och ska bygga allt. Som ett luftslott.
Tack för att du skäller så mycket kunskap och kraft!
P.S. Hade problem när jag surfade in här med Chrome, kunde inte klicka på något, inte interagera med kommentarsrutorna. Det var som om det låg ett stort genomskinligt block över allt klick-bart. Nu går det bättre från safari.
Åh vad glad jag blev av din kommentar Johanna. Så många bra frågor!! 😍 Jag antecknar och tar med mig dem. Känner igen mig mycket i förvirringen och att man är så ensam i det.
Tack förresten att du påpekade det tekniska bekymret, tog tag i det (äntligen!!) och det visade sig vara min popup på bloggen som strulade till det… Apropå den där mejllistan 😉