Jag nämnde det lite kort i ett inlägg härom dagen den nya appen Plague som jag testat. Varför? Jo, för att jag (efter att min pojkvän blivit i princip besatt en hel dag) faktiskt själv föll för det och blev lite lätt förälskad. Det skrevs om i de finska nyheterna förra veckan och finnarna hakade på trenden som utvecklats i Litauen! Inser att detta inlägg kommer bli rätt bra gratis-reklam för dem, MEN – i slutet kommer ni förstå varför.
Vad är då Plague? Plague (uttalas: pläjg) är ett socialt nätverk där informationen som postas av användarna sprids som ett virus. Man skulle kunna beskriva det som en app som ger dig en viral-effekt om du förtjänar det! Till en början kan du “infektera” 4 andra personer – en siffra som stiger i och med att du postar populärt innehåll och sprider vidare bra grejer. Informationen som delas kan vara en kort text, en bild eller video. Med fördel något du skapat själv, alltså en bild du tagit själv, intressant fakta om något som du upplever eller om ditt land, något du tänker och så vidare. Det ligger uppe i 7 dagar från det att du postar det, om det inte dör på grund av att ingen delar det vidare förstås. Inga följare, inga likes – bara innehåll och chansen att sprida vidare det till slumpmässiga användare nära dig!
Såhär ser det ut:
Man väljer att “skip” genom att dra neråt och drar man uppåt väljer man att sprida vidare inlägget. Och det är sedan så det sprids. När man lägger upp något själv kan man följa spridningen över världskartan. Till exempel när jag postade en vacker vinterbild uppe i Gällivare – eftersom det inte fanns många användare alls uppe i norr eller över huvud taget i Sverige så spred sig min bild ganska snabbt till de länderna där Plague-användarna var som aktivast, Belgien, Tyskland, Finland och så vidare. Dessutom tog sig innehållet kanske snabbt över Atlanten och även mot Asien. Det var en bild med snö och renar = något som förmodligen känns rätt exotiskt för andra länder = sprids vidare.
Vi kan alltså ana att i och med att fler användare joinar Plague så kommer man förmodligen se fler uppdateringar från människor nära en själv och inte lika lätt spridas internationellt och världen över – om man inte förtjänar det.
Vad är det som gör det så beroendeframkallande? Jag tror nyckeln som alla sociala medier har gemensamt, är att de lyckats skapa ett koncept som är mer eller mindre beroendeframkallande. Plague har ett högt underhållnings-/tidsfördriv-värde i och med allt spännande som dyker upp på ens skärm och som man kan dela vidare om man gillar det. Och när man delar något själv – blir man som vanligt lite brydd om “hur stor spridning kommer det här att få?” och man går in för att se hur statistiken ökar och hur de röda prickarna på världskartan blir allt fler.
Men det jag personligen älskar med Plague? “The idea for Plague is to create a perfect medium for spreading information as wide as it deserves to be spread…” Samma tanke förespråkar jag när det kommer till marknadsföring och allt som har med det att göra – sociala medier, bloggar, you name it. Gillar folk ditt innehåll så kommer det att spridas vidare! Postar du bara reklam och pushar folk att köpa dina produkter eller tjänster utan att egentligen tillföra något värde i flödet – då kan du inte förvänta dig särskilt imponerande resultat. Plague till exempel – de kommer inte behöva lägga mycket energi på någon marknadsföring, detta är en nyhet – en nyhet folk förmodligen kommer att gilla och som man därför vill sprida vidare! Bättre än så blir det inte.
Sugna att testa?
Här kan ni ladda ner: Plague i Itunes för iPhone.
Och här: Plague i GooglePlay för Android.
Själv undrar jag hur lång tid det kommer ta innan de svenska medierna, nyheterna i tidningar och på tv, tar upp det här?
3 svar
Åh väldigt intressant, måste testa appen :)
Det var tack vare det här inlägget som jag också hittade appen och blev totalberoende! :D länkade också till det här inlägget från min blogg, hoppas det är okej!
Haha, jag vet – man fastnar i början! Vad gulligt av dig – såklart helt ok :) Kram