Nackdelen med sökoptimering

Nu tänker du kanske att det är här jag ska avslöja hur hopplöst sökmotoroptimering egentligen är eftersom det bara drar värdelös trafik till din blogg/hemsida som egentligen inte är “på riktigt”? Haha, nej, riktigt så fungerar ju inte SEO. Men om du fortfarande lever i den tron ska du läsa mitt inlägg: varför ska jobba med SEO? En annan gång kanske vi kan prata om hur man faktiskt konverterar googlebesökare till återkommande besökare.

Den nackdel med SEO som jag tänkte lyfta är följande:

Googla på något och det sökresultat som dyker upp först i listan är allt som oftast en sajt som har stenkoll på sin SEO. Kanske resultaten på hela första sidan är sajter som medvetet och aktivt arbetar för att driva allt fler besökare in till sina sajter.

Det skulle alltså kunna vara så att de första resultaten faktiskt inte alls är de bästa. Men de vet vad de gör och hur de ska dra Googles besökare till sig, så de lyckas ta sig till toppen.

Det här är ett problem. Att det kanske inte är det mest originella, bästa eller mest välskrivna artiklarna som visas för oss. Utan istället de sajter som blivit experter på sökoptimering.

Deppigt? Nja, inte nödvändigtvis. För det är detta som varit och är Googles ständiga stora utmaning. Hur visar vi det mest relevanta sökresultatet för en sökning? I många fall innebär det att du kanske inte ens behöver klicka in dig på en sajt, utan Google ger dig svaret direkt. Utan ett enda extra klick. Googla t.ex. på “vem är Finlands president” (de flesta av er svenskar vet säkert inte svaret på denna fråga, hehe) så ser du ett exempel på hur resultatet visas direkt.

Att Google visar svar på sökningar direkt suger för oss som skapar innehåll och vill ha trafik – men det är fantastiskt för dig som bara vill ha ett svar. Och Google bryr sig mest om dig.

Att Google bryr sig mest om dig innebär alltså också att Google blir allt bättre och bättre – hela tiden – på att finslipa sökresultaten och avgöra om en sajt levererar något av kvalité eller inte.

Det räcker inte längre att vara expert på SEO. Det är istället viktigare än någonsin att du producerar något av värde.

Och det här kommer bara bli mer och mer avgörande i takt med att nätet fylls med mer innehåll och Google blir allt skickligare på att analysera vad som är bra och mindre bra.

Jag kan slänga ihop en reseguide på 800 ord på en timma och sökoptimera den till perfektion. Kanske går den upp i toppen under sin första levnadstid. Men i takt med att det dyker upp nya reseguider, som är längre, med mer information, fler unika tips och bättre presenterad – då kommer jag ganska snabbt halka ner på listan. (Mina reseguider är alltså ofta över 2500 ord…)

Så, lär dig gärna grunderna i sökoptimering (för all del, du har stor glädje av det på lång sikt!) men sluta aldrig skriva texter som är BRA, värdefulla och som ger läsaren något. Vad får besökaren ut av ditt inlägg?

Med det sagt är det också värt att nämna: ju mindre som skrivits om ett ämne på nätet och på det språk du skriver, desto lättare att dyka högre upp i sökresultaten.

Fler nackdelar med sökoptimering?

Ja, finns det några fler? Jag ser förstås mestadels fördelar (antagligen för att jag tycker det är kul att jobba med och att se resultat!) men det finns såklart flera ”utmaningar”. Något jag hör många innehållsskapare klaga på är att det dödar kreativiteten. Och förvisso – strategier och affärstänk (det är ju i princip vad det handlar om) bryr sig lite om det konstnärliga och skapandet. Det är kanske också därför Elizabeth Gilbert skriver i sin bok Big Magic att det är ganska vettigt att behålla sin kreativa hobby som just det, en hobby.

Läs också: 3 enkla knep för att lyckas med din sökoptimering

FÖLJ:

8 svar

  1. Finns fördelar och nackdelar med det mesta.
    Sökmotoroptimering är en sak med många infallsvinklar bl.a. det du skriver på din webbsida men också hur länge besökare stannar och mycket mer.
    Ser dock ingen nackdel med att komma högt vid rätt tillfälle.

    1. Ja det är nog så, fördelar och nackdelar beroende på vem man är och vad man har för syfte också iofs… :)

    1. Åh, ska göra mitt bästa för att ta tag i den idén bland alla andra såhär långt oskrivna SEO-idéer, hehe.

  2. Ja!! Exakt detta! Försöker alltid lyfta det när det handlar om SEO att grunden handlar om att skapa ett värdefullt innehåll. Det är det viktigaste. Att man inte ska ägna sig åt ”sökmotorsmanipulation” liksom. Jag blir SÅ besviken om ”den ultimata guiden” för något jag söker på är en 400 ord liten lista utan egentligt innehåll eller värde. Därför försöker jag alltid uppmana människor att skriva matig, generöst och innehållsrikt!

    Och precis som du skriver ska ju inte SEO gå före kreativiteten.

    Så bra att du lyfter detta på detta kloka och lättbegripliga sätt. Tack!

    1. Tack Elin! Och bra formulerat! Det är otroligt viktigt att återkommande trycka på :) Där är du själv också ett mycket bra exempel med dina alltid så välskrivna och hjälpsamma inlägg!

  3. Spännande läsning, för mig är SEO en enda röra, eller ja, kanske inte så rörigt, mer, tråkigt. Jag vill hellre fokusera på vad jag skriver inte hur jag gör det. Även om jag vet att jag måste. Därför tycker jag det är skönt att ibland bara skriva av mig i bloggen och inte tänka så mycket på hur jag berättar mina upplevelser – som jag måste göra i min tjänst som kommunikatör. En viktig balansgång att hålla sig på=) Tack för dina alltid så kloka tankar som du delar med dig av!

    1. Förstår helt och hållet din syn på det. Och det är nog rätt utgångsläge, att fokusera på vad du skriver och inte hur.

      Sen så behöver inte SEO helt och hållet styra över hur man skriver ändå – eftersom det trots allt handlar mycket om kvalitén osv. Så många blogginlägg där avsändaren inte har en aning om sökoptimering har förstås möjlighet att dyka upp ändå! :)

      Men ändå viktigast att man fokuserar på det man tycker är kul med bloggen!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.