Hur har SEO hjälpt mig?

Jag minns det så tydligt. Januari för 3 år sedan. Vi var ett gäng bloggare som hade samlats i Åre för en hel helg tillsammans under en så kallad unconference. Ett mycket avslappnat format där deltagarna själva är med och skapar innehållet. Du ställer upp med något där det passar, om du vill och utan desto mer förberedelser.

Helt plötsligt var det jag som stod framför en liten publik och pratade om sökoptimering. Och jag insåg att det var något inte så många andra bloggare hade koll på då.

Jag började konsultera både bloggare och företagare i sökoptimering och redan då såddes förstås ett frö om en kurs på temat (eller det fröet såddes egentligen redan 2015). Eftersom inte alla kan eller vill lägga pengar på privata konsultationer. Och börjar man googla på ämnet finns det massor av hämta, men det kan vara överväldigande.

Så när jag nu äntligen byggde ihop min SEO-kurs började jag också fundera, vad har egentligen sökoptimering gjort för mig?

Ja, utan det hade jag antagligen inte funnit bloggen så pass ”meningsfull” som jag nu gör. För mitt business-jag, marknadsföraren i mig och min analytiska sida älskar ju att kunna dyka ner i Google Analytics och studera resultaten. Jag hade antagligen inte heller varit företagare idag, det blev jag liksom med hjälp av, och tack vare, bloggen.

Bloggen är min kreativa fristad, men det är också ett viktigt ben i mitt företag. Samtidigt som det är en dagbok där min känslor får explodera, är det en plats där jag får visa vad jag kan och når ut till kunder.

Så här hjälper SEO mig

  • Nya läsare hittar till min blogg!
  • Företag hittar till min blogg. Jag tror att när Uppsala kontaktade mig för ett samarbete var det bl.a. för att de hittat mitt inlägg om Stockholm via Google.
  • Inte bara för bloggsamarbeten, utan andra kunder som vill anlita mig för till exempel fotografering och sökoptimering hittar till mig via bloggen.
  • Bloggandet får ytterligare en dimension då jag vet att jag kan lägga 10 timmar på ett inlägg, som ännu om 3-4 (eller ännu fler!) år kan få trafik. Det är inte som att lägga upp en instagrambild som är bortglömd om ett par dagar, och det tilltalar mig. Någon sorts långsiktighet i det hela.
  • Jag kan tjäna pengar på bloggen (inte bara via samarbeten utan också med hjälp av affiliate) – vilket i sin tur gör att jag kan pyssla mer med den.
  • Journalister och andra spännande människor hittar till bloggen och vill göra intervjuer och annat trevligt.

Så egentligen spelar det inte så stor roll HUR många unika läsare som hittar hit varje månad. Det handlar mer om att RÄTT typ hittar hit. Men mest är det nog den där känslan av att en del av det jag skriver är mer bestående och faktiskt innehåller något av värde. Det är inte ”bara en blogg”. Inte bara mitt alldagliga vardagsliv formulerat för att göra någon annan avundsjuk.

Egentligen är jag, ska erkännas, inte jätteförtjust hela ”influencer-branschen”. Det är ingenting jag kan identifiera mig med. Men jag tror på att ge värde genom innehåll.

Att sökoptimering var något jag upptäckte ganska tidigt skulle jag ha kunnat se som en konkurrensfördel. Att jag vet exakt vad jag ska göra för att ranka högt, medan majoriteten av bloggare inte har någon aning och därför inte bryr sig. Men jag såg det aldrig så. Istället såg jag det som en chans att kunna dela med mig av vad jag lärt mig, och få andras bloggar att också växa.

Mer trafik till dig innebär ju inte direkt minskad trafik hos mig, eller hur?

Utan SEO – en betydligt mindre blogg och inget företag

Trots att jag började blogga tidigt (2006) var det aldrig så att läsarna strömmade till min blogg och simsalabim så blev den stor. Och den är förstås ingen jättestor blogg idag heller (dryga 15 000 läsare under juli, siffran har sjunkit något i och med pandemin).

Det var dock först när jag började jobba med sökoptimering som bloggen blev något mer. Lite större och något jag kunde göra pengar på.

Det är tack vare SEO jag nått nästan 27 000 unika läsare i månaden (en peak i november förra året).

Det är tack vare SEO som bloggen blivit en viktig inkomstkälla i mitt företag.

Detta till följd av att jag lite av en slump hamnade på ett startupföretag i München för 6 år sen och fick lära mig allt värt att veta om sökmotoroptimering.


Är du nyfiken på SEO och vill lära dig mer?

Skriv upp dig på mejllistan och håll utkik för när platserna släpps till nästa kurs som börjar den 14 september.

Följ:
Jennifer Sandström
Jennifer Sandström

Jag hjälper jag dig öka din trafik med SEO. I bloggen får du läsa om marknadsföring, företagande, foto, skrivande, böcker och resor. Gällivare är min hemstad/favoritplats, bor i Helsingfors pga kärleken.

6 Kommentarer

  1. 17 augusti, 2020 / 17:46

    Sökoptimerar du varje inlägg du skriver? Jag har så svårt med det där, försöker sökoptimera de inlägg som har mera nyttigt eller viktigt innehåll. Känns inte värt att sökoptimera ett vardagsinlägg. Borde kanske bli bättre på att hitta ett ämne att skriva om i varje inlägg, men då försvinner ju charmen med de där spontana uppdateringarna när man får tömma huvudet och låta fingrarna dansa över tangenterna.

    • Jennifer Sandström
      Författare
      17 augusti, 2020 / 19:13

      Nej nej långt ifrån. De flesta blogginlägg är nog faktiskt inte sökoptimerade. Hehe. Försöker sökoptimera det som känns mest värt. Så vardagsinlägg tex, de bara är. ☺️

      Skriver lite om det här, ”Så till dig som bloggar innebär detta antagligen att inte alla dina inlägg behöver sökoptimeras – allt är helt enkelt inte relevant för att dyka upp i sökresultat. Nyckeln är att hitta vilken typ av innehåll som passar för att sökoptimera.” https://jennifersandstrom.se/2018/12/13/sokoptimering-steg-2-relevans-anvandarvanlighet/

      • 18 augusti, 2020 / 15:56

        Ja, har säkert läst det eftersom jag läst många av dina SEO-inlägg flera gånger. Har vissa bokmärkta till och med så jag enkelt hittar tillbaka till dem. Tror det kanske blir enklare att sökoptimera inlägg när man har en viss nisch man skriver om också.

        • Jennifer Sandström
          Författare
          21 augusti, 2020 / 14:06

          Åh ❤️ Och jaa, så är det nog, något jag själv också tänkt en del på eftersom jag skriver om så många olika ämnen 😉 Skulle vara lättare om den här bloggen bara handlade om EN sak. Men men, man kan ju inte optimera eller anpassa allt bara för att det skulle vara ”bättre”.

          • 27 augusti, 2020 / 19:09

            Nej, det har du rätt i. Å sen tänker jag att en blogg om bara ett ämne i längden blir ganska tråkig. För tillsist har du ju skrivit om allt kring det ämnet och ur många vinklar. Så därför är det ju skönt att ha en blogg där du får skriva om lite det som faller dig in. :)

            • Jennifer Sandström
              Författare
              28 augusti, 2020 / 09:15

              Ja och den får förändras lite i hur man själv förändras som människa 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Söker du efter något?