Jennifer sandström

Sök
Stäng denna sökruta.

Fem tips för att lyckas med SEO – vad krävs?

För exakt sju år sen klev en ganska naiv och spontan tjugoettåring in på ett kontor i München. Det var fullt av människor från hela världen, runt 17–18 nationaliteter och 80 procent av alla var där, precis som tjugoettåringen, för att göra praktik under ett halvår. Hela byggnaden fullkomligt vibrerade av dessa interns redo att ta över världen med hjälp av onlinemarknadsföring.

Alltihop inleddes med en upplärning på två veckor och redan efter fem dagar skrev tjugoettåringen i sin blogg:

“Jag har lärt mig så otroligt mycket som jag ser fram emot att börja jobba med och som jag även förmodligen kommer ha nytta av under en lång tid framöver.

Det var SEO hon syftade på.

Hon visste inte då, hur mycket sanning som låg i de orden. Hon visste inte då att det faktiskt var kärlek vid första ögonkastet och att det var en kärlek som skulle bestå.

Och hon visste inte då att hon exakt sju år senare, helt på egen hand, skulle hålla i ett webinar om just sökmotoroptimering, med 88 deltagare.

Vad skulle jag ha sagt till henne, om jag kunde resa tillbaka i tiden och ge henne ett enda råd? Jag skulle säga, du är på rätt väg – mer skulle inte behövas.

Det var alltså där allt började, för exakt sju år sedan.


Dagens webinar gick över förväntan. Jag var meganervös en halvtimma innan (ni vet hög puls, lite ont i magen) men när vi väl drog igång var det faktiskt bara kul. En snäll och fin publik också med bra frågor!

Dessutom hade jag med mig en annan SEO-expert, Johan Sunnanängs, som tidigare gjort ett inspel här på bloggen.

Som utlovat dock, för de som inte kunde närvara under dagens webinar, vill jag dela med mig av tipsen även här.

Lyckas med SEO – tipsen och vad som krävs 2021

Innan vi går in på de gyllene tipsen du behöver för att briljera inom sökmotoroptimering, vill jag att vi går igenom lite grundläggande info om SEO.

Här kommer tre snabba saker du måste veta om SEO.

1. Vad är SEO?

En förkortning av search engine optimsation och det handlar om att göra det möjligt för Google – och besökare – att hitta och läsa innehållet på din webb. Eller som Wikipedia beskriver det:

“… ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar i sökmotorer.”

2. Varför är det en långsiktig investering?

Det är ett jobb du gör för att få långvariga resultat över tid. Därför gäller det att inte ge upp för tidigt! När du väl lyckats kan du sen få gratis trafik och kunder(!) under många år framöver.

Det kräver alltså en viss investering i början, men sen kan du skörda dess frukter år framöver, utan någon egentlig kostnad.

Betalda annonser kan ge snabba resultat – men sökmotoroptimering når ut till rätt målgrupp och dessutom helt gratis!

3. Vad är den främsta fördelen jämfört med sociala medier?

Att DU äger ditt innehåll! Du blir inte lika känslig för sociala mediernas algoritmer som är i ständig förändring. Och även om Google har sina egna algoritmer har de ett tydligare syfte: de vill leverera bra innehåll till personer som söker efter det.

Och vem vet om målgruppen plötsligt byter från en plattform med en annan? Med din egna webb har du kontroll över innehållet och målgruppen kan alltid hitta dig där.

Dessutom kan det leva vidare under längre tid – i sociala medier är mycket av det vi publicerar gammalt efter bara några dagar.

Om du dessutom ser till att koppla en mejllista till din hemsida kan du samla in e-postadresser och få en direktkontakt till din målgrupp. Då har du något mycket bra och stabilt på gång!

Känner du dig redo att för de fem tipsen nu? Bra, här kommer de!

Fem tips för att lyckas med sökmotoroptimering

Så vad är egentligen skillnaden nu från hur SEO tidigare brukade fungera?

Sammanfattat kan man säga att det brukade vara betydligt enklare att “lura Google”. I begynnelsen handlade mycket om att mata sin text full med rätt sorts nyckelord, få in lite länkar till sin sajt och så kunde du ranka i toppen med ditt innehåll.

Men i takt med att fler och fler blivit experter på att lura Google, har Google också byggt på sina muskler och blivit allt skickligare på att avgöra vad som faktiskt är en bra sajt – och vilket innehåll som bör synas högt upp i resultat. För att göra detta finns det flera faktorer Google kollar på, men vad det alltid kommer tillbaka till är att den som googlar, användaren, ska ha en så bra upplevelse som möjligt.

Så även om du sökoptimerar för en robot, är det egentligen människor du i första hand skapar din sajt och ditt innehåll för – det vill jag att du ska komma ihåg.

Nu ska vi gå igenom de här fem tipsen som du kan ta med dig och jobba vidare på i år:

  1. Satsa på rätt söktrafik!
  2. Kvalitet framför kvantitet
  3. Vikten av länkar
  4. Få koll på det tekniska
  5. Följ upp och förbättra

1. Satsa på rätt söktrafik!

Vad är värdefullt för dig och vad söker din målgrupp? Det är två frågor du ska ställa dig själv.

Som bloggare kan det kännas lockande att ett random recept får massor med söktrafik. Men vad ska du med de besökarna till om du inte satsar på att bli just en matinfluencer?

Fundera på vilken söktrafik som är värdefull för ditt företag och försök nå ut till rätt målgrupp istället för att stirra er blind på besökssiffror som inte egentligen bidrar med något.

Dessutom kan du dra stor fördel av att analysera dina konkurrenter här för att se vilka sidor hos dem som får trafik och varifrån de får länkar. Det kan du göra med hjälp av till exempel Ahrefs eller SEMrush.

▷ Läs mer om både Ahrefs och SEMrush: De 5 bästa SEO-verktygen just nu

2. Kvalitet framför kvantitet

På samma sätt som det tidigare kunde fungera att bara slänga in viktiga nyckelord i en text, så kunde det också gå att ranka med sidor som inte innehöll särskilt mycket text.

Nu är det dock allt viktigare att du producerar innehåll av hög kvalitet för att kunna sticka ut i konkurrensen. När man gjort undersökningar på vilket innehåll som får som bäst placeringar har det ofta visat sig vara sidor med runt 2000 ord. Det här ser jag också bland mina blogginlägg som drar trafik – det är oftast de längre.

Du kan fortfarande ha tur och dyka upp även med inlägg som har 300–600 ord, men det är egentligen bara om konkurrensen är låg och det inte finns så mycket annat innehåll på temat.

Det finns en uppfattning om att Google gillar sidor som håller sig uppdaterad och kommer med nytt innehåll och det är förvisso sant, men det betyder inte att du behöver publicera nytt material flera gånger i veckan eller månaden. Det viktigaste är att ditt innehåll är aktuellt och uppdaterat, men nytt innehåll kan det räcka att publicera ett par gånger i månaden. Vad som är desto viktigare är att det är bra innehåll. Så publicera hellre riktigt bra artiklar med runt 2000 ord ett par gången i månaden, istället för artiklar på 300 ord flera gånger i veckan.

Tänk även på att det du producerar ska vara relevant också om 3–4 år, eftersom det är där du har den stora fördelen med SEO: ditt innehåll kan leva länge. Det kan finnas anledning att satsa på aktuella händelser som kanske är utdaterade om några år, men för det mesta är det ändå regeln om långsiktighet som gäller.

Eftersom Google också är väldigt mån om användarupplevelsen och tittar på hur bra besökaren verkar trivas på din sajt så kan det också löna sig att inkludera till exempel videos för att ge mervärde och få besökaren att interagera mer med ditt innehåll.

Det här inlägget du läser just nu har till exempel så här många ord, underrubriker och stycken. Ingen garanti för googletrafik, men chanserna ökar! Och som besökare uppskattar du kanske inläggets längd, eller?

3. Vikten av länkar

Både interna och externa länkar är en viktig faktor för hur väl du lyckas med din sökmotoroptimering.

Det är nämligen så Google avgör hur pass trovärdig din sajt är. Varje länk från en annan sajt är lite som en kundrecension – och en kundrecension väger alltid tyngre än när ett företag själva säger “hej vi är bra kom och handla från oss”.

Så en länk från en extern sajt till din sajt säger till Google att “hej den här sajten är trovärdig, skicka folk dit!”

Interna länkar hjälper dessutom Google att förstå strukturen på din sajt och talar om vilka andra sidor som är viktiga.

Interna länkar = när du länkar till andra undersidor på din egna sajt.
Externa länkar = när en sajt länkar till en annan/extern sajt.

Genom att få länkar till din hemsida från andra hemsidor inom din bransch bygger du upp din auktoritet. Då är det också lättare att ranka med nytt innehåll du publicerar. Här är det också bättre med kvalitet än kvantitet!

När du publicerar bra innehåll (förra tipset) – är det också lättare att få in länkar till din sajt. Som företag är det jättebra att ha en sida för artiklar eller blogginlägg eftersom det ofta kan vara lättare att få en länk till en välskriven artikel istället för direkt till er startsida som kanske är mer säljig.

Data från Ahrefs för min sajt, som under sina nio levnadsår lyckats samla på sig länkar från totalt 486 olika sajter. Det är ett bra betyg!

4. Få koll på det tekniska

Det här är något som hela tiden blir allt viktigare och mer avancerat. Och det kan ge dig en stor fördel om du ser till att din sajt är bra rent tekniskt.

Här handlar det igen om användarupplevelsen och hur du med hjälp av tekniska lösningar kan göra det enkelt för Google att läsa och förstå ditt innehåll – men också presentera det på bästa möjliga sätt åt läsaren redan i sökresultatet.

Så det mest grundläggande är att du bör ha en sajt som laddar snabbt. Det lite mer avancerade handlar till exempel om att jobba med strukturerad data.

Ett bra plugin för att få koll på den strukturerade datan är till exempel Rank Math, för WordPress.

Och vill du kolla upp din hemsidas prestanda kan du använda dessa gratisverktyg:

Här ser vi att Johan har bra teknisk koll på sin sajt jsdigital.se, data från GTmetrix.

5. Följ upp och förbättra

Det absolut viktigaste när du börjar jobba med sökmotoroptimering är ändå att du följer upp och analyserar dina resultat. Och här finns mycket spännande data att hämta! Det blir dessutom hela tiden lättare för oss som inte är så tech-savvy att utläsa och förstå datan.

Genom att utvärdera hur det går kan du dra lärdom av det innehåll du har och de besökare som kommer in till din sajt – och utifrån det se till att förbättra din SEO

För detta är de här två verktygen riktigt bra, Googles egna och helt gratis. Se bara till att du har dem installerade och att de fungerar:

  • Google Analytics
  • Google Search Console

Här hittar du en guide till hur du installerar verktygen.


Vill du ta tag i din SEO på riktigt?

Vill du lära dig mer, se till att få din hemsida sökoptimerad och få fler besökare? Då ska du gå min SEO-kurs!

Läs mer om kursen och anmäl dig till nästa omgång!

Psst! Hoppas att vi även hörs på 📸 Instagram och 💭 LinkedIn

FÖLJ:

6 svar

  1. Tack för att du delar med dig av din kunskap! Jag håller just nu på och bygger min hemsida och har kunnat hämta mycket viktig kunskap här på din blogg :)

    1. Oj vad roligt att höra Sarah! Tack för din kommentar. Och fortsätt kämpa på med din sajt – lycka till! :) Ser fram emot att se när allt är uppe.

  2. Många lysande tips, som alltid. Passar på att ställa en fråga till experten som jag länge har undrat över! 🧐 Kan “sämre” inlägg förstöra för sidans helhet? Rent konkret tänker jag på att en gång per vecka publicera 1500-2000 ordsinlägg sökoptimerade till tänderna, men också en gång per vecka publicera 300-600 ords snapshots/vykort/bildbomber där sökoptimering knappt görs. Alltså, ser Google också på hela sidan under ett eller dyker den bara ner i inlägg för inlägg?

    1. Mitt korta och snabba svar är att jag inte skulle oroa mig för mycket över de korta och icke-sökoptimerade inläggen. Jag har publicerat över 3000 inlägg på den här bloggen och majoriteten är inte sökoptimerade – men ändå får jag ganska mycket söktrafik till de inlägg som faktiskt är optimerade.

      Men däremot brukar man rekommendera att inte ha “värdelösa sidor” på sajten som kan förstöra för en. Och det mest optimala vore kanske att bara ha högkvalitativt innehåll om man vill ha en perfekt sökoptimerad sajt för att öka alla sina chanser. Men det kanske inte är ens enda mål?

      Apropå “värdelösa sidor”, till exempel om det visar sig att en sida man inte sökoptimerat ändå börjar få söktrafik, då vill man kanske kolla närmare på varför folk hittar in dit och om inlägget besvarar deras sökning. Man kan t.ex. också kolla på om man har sidor som får söktrafik men har hög bounce rate och kort tid på sidan – då kan det vara värt att se över hur man kan förbättra det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.