Jennifer sandström

Sök
Stäng denna sökruta.

Designverktyget Canva: gratis vs. pro + ett hemligt tips

Inlägget innehåller annonslänkar

Ett av mina absoluta favoritverktyg är Canva. Jag gör ALLT i det här designverktyget och det blev särskilt beskrivande den gång för tre år sen när min storebror utbrast: Du kommer designa dina eventuella framtida barn i Canva!

Verktyget har följt med mig sen 2016 och mina första designer, är ganska gräsliga – både mina egna skills och Canvas funktioner har utvecklats MASSOR sen dess. Och ärligt talat, jag vet inte hur jag skulle ha klarat mig utan det? Antagligen skulle jag ha lärt mig något annat verktyg, eller inte gjort några grafiska element alls, och presentationer i Powerpoint 💔

Från och med i år har jag dessutom växlat upp en nivå, till betalversionen, alltså Canva Pro – och ser nu inte längre någon återvändo. Haha.

Här kan du prova Canva Pro gratis i 30 dagar.

Funktionerna som finns när man betalar har visat sig vara ruskigt bra. Bara en sån sak som att jag och Kugge tillsammans kan jobba i ett och samma dokument, eller lämna kommentarer till varandra.

Vi har till exempel designat de två arbetsböckerna riktade till företagare i Canva med en mall vi köpt. Och här ser du ett annat exempel på ett inlägg jag gjort för Instagram.

Vad är det här designverktyget?

Driver du eget företag eller jobbar inom digital marknadsföring och design? Då har du kanske redan har koll på vad det är. Även om just designers ofta kan ställa sig aningen skeptiska till den här typen av verktyg.

För dig som inte är närmare bekant med det så är det ett webbaserat verktyg för grafisk design som du kan ha nytta av för att skapa olika material för bland annat marknadsföring, sociala medier och trycksaker.

Du kan skapa olika former av grafik, presentationer, loggor, CV, inlägg för sociala medier, dokument och en hel del annat. Även viss del rörligt material.

Canva kan med andra ord hjälpa dig med all typ av visuellt innehåll till ditt företag eller marknadsföringskampanj.

Ett ultimat verktyg för oss företagare, eftersom vi ofta gör så mycket vi kan på egen hand. Canva har gjort det möjligt för vem som helst att enkelt och snabbt skapa designer som ser ut som gjorda av ett riktigt proffs.

Det finns marknadsförare på både små och större företag som också använder sig av verktyget, istället för att ha en utbildad designer som skapar allt.

Hur fungerar Canva?

Det fiffiga med Canva är deras “drag and drop”–funktion – och alla de färdiga mallar som finns och gör det enkelt att hyfsat snabbt skapa en snygg och proffsig design. De färdiga mallarna kan du använda och redigera eller anpassa hur du vill. Med tanke på utbudet av mallar och anpassningsfunktionen är det inte så vanligt att se liknande designer där ute på internet.

Så här såg det ut nu när jag gjorde bilden till det här inlägget. I vänsterspalten sökte jag efter en bild att använda. Och designen har jag tidigare använt när jag gjorde en liknande mall för inlägget om att välja WordPress-tema, så jag kopierade helt enkelt samma mall och bytte bara ut bild och text.

Canva har också ett enkelt redigeringsverktyg för bilder (direkt i samma gränssnitt där du gör din design). Där kan du justera din bild (din egna eller stockbild), till exempel ljusstyrka och kontrast. Bilden ovan valde jag att bara ljusa upp lite lätt.

Allt du skapar i Canva sparas i molnet (5 GB i gratisversionen) och nås via mobil eller andra teammedlemmar. Det här är guld! Du behöver inte skicka material från dator till mobil utan kan direkt i appen ladda ner din design om du behöver den till Instagram.

Det smarta är också att det är superenkelt att placera allting i till exempel mitten av bilden eller nedre hörnet, då automatiska linjer dyker upp när du flyttar något. På samma sätt är det lätt att få olika element i samma storlek.


Har du provat betalversionen än? Om inte så kommer här en varning, det här inlägget kan komma att få dig på andra tankar.

Vad kostar betalversionen och är det värt det?

Premiumversionen kommer givetvis med ytterligare härliga och riktigt smarta funktioner. Det här kan vara intressant för dig som använder Canva mycket, driver företag eller samarbetar med flera.

Du kan använda gratisversionen även som företag, MEN Canva Pro har faktiskt många bra fördelar och är väldigt prisvärd. Jag hör om allt fler och fler som går över till den.

Så vad kostar en prenumeration då?

Det finns egentligen två betalversioner: pro och företag. Företag är för dig som jobbar i ett större team. Pro, som jag har, räcker gott om du jobbar på egen hand eller i ett litet team.

Pro kostar just nu 12.99 USD/månad, om du betalar månadsvis (cirka 120 SEK). Eller 9.99 USD/månad om du betalar årsvis (gör det, det kommer antagligen vara värt det).

Så årskostnaden blir 119.99 USD, knappt en tusenlapp i kronor.

Canva gratis vs pro
Foto / skärmavbild: Canva.com – här ser du vad som ingår i det olika paketen

OBS! För ideella organisationer och skolor är det möjligt att få Canva Pro gratis. Läs mer här.

Är det värt att betala för Canva Pro?

Tidigare funderade jag inte ens på att gå över till Pro – och nu kan jag inte föreställa mig att gå tillbaka till gratisversionen. Mycket har hänt bara den senaste tiden och verktyget är nu så pass välutvecklat att det är värt att betala för.

Är du bloggare eller småföretagare? Canva Pro kommer antagligen spara dig både tid och pengar (du slipper anlita en designer).


11 fördelar med Canva Pro

1. Jobba tillsammans med andra i samma Canva

Har du ett gemensamt projekt med någon eller är ni flera kollegor som designar material? Då behöver ni denna funktion! Jag och Kugge delade först på ett inlogg, men nu kan vi båda vara inne i ett dokument samtidigt OCH kommentera i det. Halleluja!

2. Lägg upp ett eget varumärkeskit och håll koll på färger, logga och fonter

På så sätt har du alltid med dig din grafiska profil när du designar något. Det här är särskilt bra om man jobbar i ett team där alla inte har koll på vilka färger som bör användas. För våra Let me create-projekt har det varit smidigt då Årsrapporten och Årsplaneringen har sina egna färgpaletter som vi smidigt kommer åt direkt.

Så här ser färgpaletterna som vi sparat ut.

3. Spara och återanvänd din egna mallar

Det här måste jag erkänna, är en funktion som jag inte upptäckt förrän nu när jag skriver det här. Har jobbat otroligt osystematiskt och gått in i en design, skapat en ny bild under den förra, för att återanvända samma design. ELLER bara gjort en kopia av en design och jobbat vidare på den. Men att göra några mallar, till exempel för Let me creates instagram (och min egna för den delen), det får bli av i höst! Det är nog bra om man är ett team också för att ha lite ordning och reda i Canva!

Här kan du läsa hur du sparar en design som mall.

Här på slutet av inlägget får du tips om hur du kan skaffa snygga färdiga mallar!

4. Ändra storlek på din design

Du börjar designa en kvadratisk Instagram-bild men kommer sen på att du vill ha en stående bild i stället. Med Pro är det här inga problem. Du klickar bara på byt storlek uppe i vänster hörn och väljer antingen att kopiera till en ny design, eller byta storleken direkt i den design du håller på med.

Och jag måste säga att det här är en av mina favoritfunktioner. Lätt att också göra om en Instagram-bild till en Pinterest-pin.

En workaround i gratisversionen är att helt enkelt markera allt i din design och klistra in i en ny design, men det är inte alls lika smidigt, särskilt inte om du har flera sidor.

5. Ännu fler gratis mallar, proffsiga stockfoton och spännande grafikelement

Canva Pro ger dig tillgång till fler än 420 000 gratismallar och 75 miljoner proffsiga stockbilder och element. Det här är också något jag gillar för att det är enkelt att piffa till en presentation med snygga bilder eller små grafiska element. Oftast är de finare/bättre elementen låst till just Pro-versionen.

6. Ordning och reda med olika mappar

Särskilt nice om man är flera som jobbar. Jag och Kugge har till exempel varsina mappar för våra egna projekt och sen olika mappar för Let me creates instagram, årsrapporten och årsplaneringen, och så vidare. Om vi inte hade alla mappar skulle det vara KAOS i vår Canva.

Dessutom kan du göra undermappar inne i varje mapp – så du kan ha en för Instagram och sen flytta publicerade inlägg till en mapp för “publicerat”, för att ge ett exempel på hur jag jobbar med mapparna.

7. 100 GB sparas i molnet

Du kan lagra bilder och designer som utgör upp till 100 GB, till skillnad från gratisversionen där det bara ingår 5 GB. Ganska stor skillnad. Och otroligt skönt att inte behöva oroa sig över att det blir fullt.

8. Ladda upp egna typsnitt

Pro har för det första ett stort utbud av typsnitt. Men du har dessutom möjligheten att ladda upp egna typsnitt! Toppen om du valt (kanske köpt) några för ditt varumärke som inte finns tillgängliga i Canva.

9. Transparent bakgrund och ta bort bakgrund från bilder

Alltså, den här funktionen är MAGISK. Jag kommer ihåg hur imponerad jag kunde bli av att se någon trolla bort en bakgrund i Photoshop. Nu är det inte längre några skills att briljera med, för nu kan du få bort bakgrunden med ett enkelt klick. Kanske behöver du ta bort bakgrunden för att du vill lägga upp en bild/logga på en bakgrund som inte är vit? Eller så vill du “klippa ut” en person och placera på en snygg bakgrund, till exempel för någon sorts poster.

Så här gör du:

Välj den bilden som du vill ta bort bakgrunden från. Klicka sedan på “Effekter” uppe till vänster och välj “Background Remover” i menyn till vänster.

Vänta några sekunder och din bakgrundsbild är putsväck! Busenkelt.

Du kan också när du sparar ner din design (på hämta-knappen) kryssa i “transparent bakgrund” så blir den transparent istället för vit.

Och apropå effekter, här finns en massa annat coolt man kan göra. Jag gillar att lägga skugga på bilder för att få dem lite mer “levande”.

10. Schemalägg till dina sociala medier

En av de senaste (och kanske mest spännande) funktionerna är möjligheten att schemalägga direkt till dina sociala kanaler. Snabbt, smidigt och enkelt utan att behöva använda ytterligare ett verktyg för schemaläggning.

OBS! Funktionen är dock inte helt vattentät, till Instagram fungerar det till exempel bara med en bild och inte karusellinlägg – och känns alltså inte så värdefullt. Antagligen kommer funktionen utvecklas med tiden.

11. Sök efter dina bilder och designer och hitta dem enklare

Sist men inte minst, det här kan vara bra att känna till. Efter några år med Canva kommer det finns ett gäng designer att bläddra igenom, så kom ihåg att ge varje design ett vettigt namn du senare kan söka fram!


Okej är du sugen på att uppgradera ditt konto?

Här kan du gå in och testa Canva Pro gratis i 30 dagar!

Bonus! Hemligt Canva-tips!

Tycker du att Pro känns lite väl saftigt och innehåller alldeles för många funktioner du inte har nytta av? Det finns ett hemligt Canva-hack!

Det finns nämligen ett paket som inte marknadsförs förrän du nedgraderar från en existerande Canva Pro-prenumeration. Det här paketet heter Canva Lite.

Gör så här för att få tillgång till det billigare paketet Lite (6.95 USD/månad per person):

  • Starta en prenumeration på Canva Pro (en trial räcker)
  • Välj att avsluta din prenumeration
  • Uppge till exempel “It's too expensive” som anledning när du avslutar
  • Nu kommer du få alternativet att nedgradera till Canva Lite

Vad innehåller Lite?

Du får välja en av följande pro-funktioner:

  • Varumärkeskit
  • Premium stockbilder, grafik och mallar
  • Ändra storlek på dina designer

Och du får fortfarande obegränsat med mappar, samt 100 GB lagringsutrymme.

OBS! Jag har inte själv testat det här eftersom jag har en löpande Pro-prenumeration. Men vet andra som har gjort det och även Canvas kundtjänst har bekräftat det per mejl.


Bonus 2! Skaffa en färdig designmall till Canva

Det fantastiska med ett sådant här verktyg som används globalt av så många – är att det finns duktiga designers där ute som kan hjälpa oss. För även om Canva är enkelt, så kan det ändå vara svårt att få ihop den där designen när man inte riktigt har ett öga för det (hello, jag själv!).

Så, om du vill skaffa snygga mallar för sociala medier, en pdf/ebook eller presentation för en föreläsning – då kan du köpa en färdig mall.

Creative market är min favoritplats för att hitta färdiga mallar! Härifrån har jag köpt en mall jag börjat använda litegrann för min SEO-kurs och även mallarna vi använder med Let me create för produkten vi säljer.

Här under “templates” kan du hitta alla mallar för just Canva.

Det finns också mallar för andra program såsom Adobes verktyg och mejltemplate till Mailchimp. Och så finns det massor av andra spännande designmöjligheter, till exempel fonts och bilder. Du får botanisera bland alltsammans!

Tips, skapa ett konto så får du mejl med nya designer och erbjudande när de ibland har gratis designer.


Är det så att du inte alls testat verktyget ännu? Då är det dags att du skaffar ett konto och upptäcker denna magiska värld av design.

Kom igång i 3 steg

Steg #1: Registrera dig

Besök canva.com och registrera dig med Google, Facebook eller din mejl. Kom ihåg att också bekräfta din e-post när du registrerar dig.

Steg #2: Logga in på ditt konto

Så här kan det se ut när du har loggat in på ditt konto:

Steg #3: Skapa din första design

För att skapa din första design kan du använda sökfunktionen, skriv då in den designtyp som du vill skapa t.ex. “Instagram inlägg”. Eller så väljer du något av det som visas i den här första vyn. Go explore!

När du skriver in något i sökrutan kommer Canva föreslå olika designtyper baserat på ditt sökord. Välj det förslaget som du vill ha från menyn. Du kan sedan välja bland de mallar som finns eller skapa en egen design från grunden. Du kan alltid redigera, ändra och ta bort färger, typsnitt, bilder och objekt hur du vill.

Beroende på säsong kan Canva föreslå olika passande designer. Och ja den uppmärksamme kan nu förstå att det här inlägget påbörjades i början av maj.

När du är färdig med din design kan du välja att hämta, dela, skriva ut eller publicera din design. Även här kan du använda sökfunktionen för att hitta det som passar dig.

Du är igång – grattis! Have a happy Canva life! ✨

Och du som redan är en inbiten användare, hur förtjust i Canva är du på en skala mellan 1 och 10?


Connecta gärna med mig här:

📸 Instagram
💭 LinkedIn
✏️ Facebook

💌 Och skriv upp dig på mejllistan!

FÖLJ:

6 svar

  1. Jag absolut ÄLSKAR Canva! 😍 Använder det till så många olika saker, allt från Instagram, Story och bloggen till CV och hemmagjorda presentkort. Så smart (och gratis, om man då som jag använder gratis-versionen).

    Men en sak… Jag använder ju gratis-versionen och där kan man faktiskt jobba tillsammans med andra i real-tid i samma Canva-design. När jag delat en Canva-design med en annan person som har ett eget Canva-konto så kan vi ändra på saker samtidigt och skriva kommentarer om vi vill. Men du menar att det alltså är en Premium-funktion?

    1. Aha så bra att du ställde frågan! Jag fick för mig att det var en premium-funktion då vi inte kunde göra det förra året jag och Kugge. Me. Kanske det berodde på något annat – eller så är det något de infört nyligen… Hm. Måste kolla upp detta och justera infon här i så fall! Tack för din kommentar Caroline! ☺️

  2. Canva är underbart! Klar 10, även om jag verkligen inte är en inbiten användare. Försöker ge över allt med design och bilder åt andra om jag bara kan… 😊

    1. Förstår! Och ja, en sån lättnad när man väl behöver designa eller skapa något 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.