Bila på Balkan – allt du behöver veta

Att hyra bil utomlands är en sak. Att bila på Balkan en helt annan.

guide och tips för att bila på Balkan

Det får vi lära oss under den där veckan mitt i juli sommaren 2018. Vi landar på Splits flygplats. Det är fredag, lunchtid och vi går direkt till närmsta café och beställer varsin smörgås innan vi fortsätter mot Sixt för att hämta ut vår hyrbil. Att köra iväg hungrig det första man gör, det är sällan en god idé.

Väl på plats för att hämta bilen får vi också tips på hur vi bör köra och ett par sevärdheter längs med vägen när vi berättar att vi ska lämna Kroatien och fortsätta mot Mostar i Bosnien och Hercegovina redan samma dag. Och så ger vi oss iväg. Ut på vägarna, till en början en stund på motorväg. Sen kör vi över gränsen och det blir bergigare, och snirkligare vägar. Körningen något mer av en utmaning, en utmaning som trappas upp och når sin kulmen när vi når Sarajevo och får köra på backiga, smala gator – gator där man inte ens är säker på att bilen faktiskt ryms igenom mellan husen.

Men vi kommer in i det, vi kommer in i körningen. Min kille bakom ratten och jag med navigatorn i högsta hugg. Två navigatorer faktiskt, bilens egna som vi fick på köpet – och så Google Maps eller Here, liksom för säkerhetsskull.

Och efter veckan på Balkan den sommaren, och genom Slovenien, Kroatien och Serbien denna sommar – så vill jag skriva ner mina tips från dessa erfarenheter som kan vara bra att ha med sig inför en Balkan-roadtrip. Vad måste man tänka på när man bilar på Balkan? Och vilka tips önskar jag att vi hade haft med oss?

bila på Balkan

» Här hittar du alla inlägg från våra två Balkan-roadtrips under denna och förra sommaren

Bra saker att tänka på när du bilar på Balkan

* Kontanter! På vissa turistiga platser accepterar de flera olika valutor med tanke på att många turister reser mellan länderna, men jag skulle ändå rekommendera att ta ut kontanter i den lokala valutan så fort du kommer in i landet. Tänk också på att även om många tar emot kort kan de ha höga avgifter och därför kan det vara schysstare att betala med kontanter. Och dricks är det vanligt att man ger i cash, eftersom det oftast inte ens går via kortmaskinen!

* GPS:en går inte alltid att lita på, det upplever vi kanske främst när vi kör genom Bosnien och Hercegovina. Om du ska köra på ställen som inte är superturistiga rekommenderar jag därför att ha både en navigator som kommer med hyrbilen och att använda Google maps nedladdade eller också appen HERE. Men, våga också fråga locals. Om de inte pratar engelska, visa kartan i mobilen och de kan rekommendera vilken väg som är bäst. Det kan nämligen hända att kartan tar dig till någon lite grusväg du inte vill hamna på.

* Läs skyltarna. Kom ihåg att inte bara stirra dig blind på vad gpsen säger utan läs också skyltarna. Det kan hända att de nyss byggt om till exempel och då är kanske skyltarna bättre att lita på.

* Kolla inte bara hur många kilometer det är från plats A till B utan kolla hur lång tid gps:en beräknar att det tar att köra, det kan nämligen vara små vägar och mycket upp och ner bland bergen. Och kom ihåg att om du bara har offlinekartor så räknas det inte in om det är extra mycket trafik eller bilköer som till exempel Google Maps gör om du har internetuppkoppling.

* Snabbaste eller vackraste vägen? Det kan vara värt att kolla närmare på kartan och fråga folk ni träffar på resan, för att ta reda på vilken som är den bättre vägen. Den snabba motorvägen är sällan den vackraste vägen, så kanske kan det var en god idé att lägga lite mer tid och se fina landskap eller passera någon särskilt trevlig by istället. Ibland kan det också finnas flera ställen att korsa landsgränser på och då kan det vara bra att fråga locals vilken de rekommenderar.

Kamnik, Slovenien.

* Ha alltid(!) med något att äta och dricka i bilen. Man vet aldrig vad som händer eller om man hamnar i en oförutsedd bilkö. Bunkra upp!

* Kör försiktigt och var uppmärksam. Körningen kan bli stressig emellanåt. Men kör inte snabbare än du är bekväm med (tänker igen på snirkliga vägar genom bergiga landskap där locals ofta kör snabbt) och om du i städer behöver stanna upp någon sekund – gör det, de andra bilarna väntar (även om någon är snabb på tutan).

* Planera inte in ett för packat schema! Generellt så ska man räkna med att allting ofta tar lite längre tid än planerat. Alltifrån att hämta ut hyrbilen på flygplatsen, till stopp man vill göra på vägen och till exempel hitta parkering där man vill stanna.

Det tar alltid längre tid än vad man tänker sig eller vad Google Maps säger. Mer än 2 timmars körning kan faktiskt ta hela dagen. Man måste liksom räkna in tiden för att checka ut från boende, packa ihop sig i bilen och hitta ut från staden. Raster under bilresan. Något stopp i en liten stad man vill göra på vägen. Att köra in till nästa plats, hitta fram till boende, parkera, checka in och installera sig.

Vad vi också lärt oss är att det förstås alltid tar längre tid att köra in till större städer. Och om man kan är det smart att försöka undvika rusningstrafik. Under högsäsong kan dock väldigt turistiga platser vara svårt att förutse när det kommer vara som mest trafik. Men man bör alltså alltid ha en buffert med ett par timmar, minst!

Serbien, på väg in till Subotica för att äta lunch.

När vi körde från Budapest till Bratislava och hamnade i en liten bilkö med ett gäng lastbilar.

Balkan med bil

* Kolla upp att boendet du bokar har parkering. Man vill ogärna parkera längs med vägen, även om vi gjorde det på ett par ställen (då det var det som boendet erbjöd). Och tänk på att vissa hotell tar extra betalt för parkeringen. Det är också vanligt att parkeringen ligger någon kilometer från boendet – men hellre det och en trygg parkering än att försöka hitta något på egen hand. Generellt skulle jag säga: snåla inte med parkeringskostnader.

* Tips om du ska köra i en större stad är att kolla på Google Maps gatuvy. Detta gjorde T när vi skulle lämna Belgrad för att se till att vi kom på rätt avfart ut på motorvägen. Och det var tur, vi behövde nämligen ligga i rätt fil för att komma rätt direkt efter avfarten. Om du ska köra in till ett hotell är det också viktigt att kolla upp vad som gäller för parkering, den kanske ligger en bit ifrån hotellet och det är inte alltid det går att stanna till precis utanför.

* Ju längre söderut på Balkan du kommer desto mindre utvecklat kan man säga som en enkel generalisering. Vägarna är enklare, inte lika många pratar engelska, cash är mer nödvändigt osv. Slovenien är alltså väldigt likt Österrike, medan Albanien är en större utmaning.

* Det är ofta värt att stanna till i mindre och mer okända städer och byar. De kan vara väldigt charmiga! Så kolla inte bara på de välkända platserna utan kolla upp andra ställen ni passerar och se om det kan vara värt att stanna.

Hur är vägarna på Balkan?

Det skiljer sig lite mellan länderna. I Kroatien finns moderna motorvägar som är hur bra som helst att köra på, medan det i Bosnien och Hercegovina, Serbien och Montenegro är betydligt enklare vägar. I Serbien när vi kör från Zagreb till Belgrad upplever vi betydligt mer gropar i vägarna än på kroatiska sidan. I Bosnien och Hercegovina och Montenegro är det också ganska små och slingriga vägar upp- och nedför alla vackra berg. Därför säger ofta inte avståndet särskilt mycket om hur lång tid en sträcka tar att köra. Google Maps uppskattning verkar dock vara ganska sanningsenlig. Men även om vägarna inte är motorvägar är de ändå bra att köra på.

Vad vi lär oss under resans gång är att det ibland kan finnas alternativ att köra på grusvägar, och det vill man ogärna. De kan finns besvärliga gropar, tar längre tid och är förstås större risk för punktering. Så om man ges två alternativ från Google Maps är det alltid bra att försöka kolla upp vilken väg som är lämpligare.

hur är vägarna på Balkan

Bland bergen i Slovenien och när vägen plötsligt blockerades av en traktor och ko-transport.

Den utmanande körningen i Serbien på väg in till Belgrad. När en buss sneddar in rakt framför oss. Han var dock väldigt ursäktande och vinkade glatt genom fönstret.

Hur fungerar vägtullarna?

I vissa länder gäller det att du på motorvägarna betalar enligt hur långt du kört, och i vissa länder behöver du köpa ett klistermärke som du sätter på vindrutan och det ger dig tillgång till alla motorvägar i landet. Om du behöver en sådan typ av sticker så är det noggrant skyltat när du kör in i ett nytt land och de går att köpa på närmsta bensinstation.

  • Landet där du hyr bilen har ofta en sticker för det landet färdigt, så det är mest om du kör in i andra länder du måste tänka på detta.
  • Sticker i Slovenien kostar 15€
  • Sticker i Österrike kostar 9.20€
  • Båda som vi köper gäller antingen för en vecka eller tio dagar, som är minimum. De andra alternativen är för en månad eller ett år.

I Kroatien betalar man för motorvägen. 200 km kostar oss cirka 11€. Men det är ofta värt det om man ska en längre bit.

I Serbien kör vi en timma ungefär, och betalar bara 3€ i avgift på motorvägen. Så där är det betydligt billigare.

Hur det fungerar med vägtullarna på motorvägarna? När du kommer in på motorvägen är det spärrar du kör igenom där du tar en biljett ur en automat precis som i vanliga parkeringshus. Samma biljett visar du upp när du kör av motorvägen eller där motorvägen slutar. Det går att betala både med kontanter och kort, även euro verkar funka istället för deras egna kuna i Kroatien. Om du tappar bort biljetten får du betalat maxbeloppet x2 om jag minns rätt.

tips för att bila på Balkan

Hur biljetterna vi får på motorvägarna i Kroatien samt Serbien ser ut. Och så de stickers vi har på vindrutan för att få köra i Österrike och Slovenien.

Tips när du hyr bil på Balkan

Det finns ett par saker som är särskilt bra att ha med sig när man hyr bil just på Balkan:

  • Du vill inte ha en för stor och klumpig bil. Du kan till och med be om att få byta till en mindre – och jag skulle säga att det är värt att till och med nedgradera till en billigare bil fast du inte får några pengar tillbaka. Det gjorde nämligen vi.
  • När man hyr bil i Balkan-länderna ska man se till att ha full försäkring på bilen, särskilt den som täcker också undersidan av bilen eftersom vägarna är sämre här än i många andra länder.
  • Det finns gott om bensinstationer längs med de större vägarna. Men kom ihåg att tanka regelbundet så att du inte hamnar mitt ute i ingenstans med tom tank!
  • Ute i sista minuten? Ingen fara, det går ofta bra att hyra bil även nära inpå avresedagen eller till och med samma dag. Det kan bli något dyrare men det kan det ju vara värt.
  • Allt annat du behöver veta om att hyra bil hittar du här!

Får man köra in i andra länder med hyrbilen?

Det här var den fråga jag tyckte var svårast att få svar på innan vi åkte på vår Balkan-roadtrip. Vi ville nämligen hyra bil i Kroatien men sen bila genom Bosnien och Hercegovina, Serbien, Montenegro och egentligen också Albanien. Men av de hyrbilsfirmor vi kollade på så var det flera som inte tillät inkörning till Albanien, och anledningen är nog för att vägarna där är så pass mycket sämre. Det gjorde att vi, eftersom vi också hade begränsat med tid för vår bilresa, bestämde oss för att skippa Albanien helt. Vi fick betala något tillägg för de länder vi körde in i, men det var inte jättedyrt utan ganska överkomligt.

Det är alltid bra att meddela vilka länder du tänkt köra in till åt hyrbilsfirman. Om du inte är säker på vilka länder ni kommer besöka, uppge hellre fler än färre.

När vi hyrde bil i somras i Ungern skulle vi också besöka Slovakien, Österrike, Slovenien, Kroatien och Serbien – och det var bara Serbien som kostade extra. Även Rumänien skulle varit ett sådant land som de tar ut en extra avgift för, och den gick på 45€.

Men alla firmor har alltså olika regler gällande vilka andra länder du får köra in i.

Att tänka på när du korsar landsgränsen från ett land till ett annat

  • Köer! Det är väldigt vanligt att det blir kö när man kör från ett land till ett annat och alla ska igenom tullen. Så man bör räkna med att inte ha ett för pressat tidsschema när man ska korsa en landsgräns. Vi har haft tur ibland men vi har också köat upp till 3 timmar. Vi fick höra om en ungersk familj som bilade till Grekland mitt under högsäsongen och hade otur när de körde in i Serbien, kön var 8 timmar lång.
  • Dokument du behöver visa upp: dels behöver du visa pass men också bilens typ registreringsbevis. Det är något du får från hyrbilsfirman och kan vara bra att ha i handskfacket så att det finns nära till hands.
  • Om du lämnar EU och sedan åker in i EU igen måste du komma ihåg att du t.ex. inte får ha med dig för mycket alkohol. Och de är faktiskt noggranna med att kolla bilarna. De kan be dig öppna bagaget och även visa vad som finns i väskorna. Så gränsen för att komma tillbaka in i EU är lite tuffare än gränsen mellan EU-länder. Mellan Serbien och Ungern ville de se bagageutrymmet och kom in i bilen för att kolla handskfacket och baksätet. Men de är ganska trevliga i alla fall även om de inte pratar engelska. Kön här för EU-medborgare är inte särskilt lång men lite längre för icke-EU.
  • Ibland kostar det lite när vi korsar landsgränserna och det är för oss lite oklart exakt vad vi betalar för, men det rör sig om så små summor så vi betalar glatt.

korsa landsgräns Balkan

När vi korsade gränsen från Kroatien till Serbien, på väg från Zagreb till Belgrad.

Är det farligt att bila på Balkan?

Avslutningsvis en fråga jag vill lyfta. Är det farligt att köra runt i dessa länder? Min personliga erfarenhet är att det känns väldigt tryggt. Folk är generellt vänliga och hjälpsamma. Det enda vi får höra som verkar mest problematiskt, är relationen länderna emellan. En tjej vi träffar i Serbien skulle exempelvis inte köra in med sin bil i Kroatien – men jag vet ärligt talat inte hur försiktig man bör vara kring detta.

Av alla städer vi besöker så är den som känns minst trygg Belgrad, Serbiens huvudstad. Här vill man inte hamna på fel gata mitt i natten. Jag lägger faktiskt inte ens ifrån mig väska eller kamera på stolen bredvid eller fritt på bordet – utan har de på mig när vi sitter på restauranger och uteserveringar. En något obehaglig upplevelse är när en ung flicka kommer och tigger om pengar. Hon vill ha uppmärksamhet och är väldigt på folk, lite provocerande, och slår faktiskt till min kille på armen. Men när några män på uteserveringen hotfullt reser sig upp och går mot henne så springer hon iväg, skrattandes. Vad jag känner mig är dock inte otrygg, utan hjälplös. En ung tjej, desperat och vad som verkar också hög på droger. Hur är det att leva ett sånt liv?

Men Balkan-länderna känns i övrigt inte mindre tryggare än många andra europeiska länder och i storstäder ska man för det mesta vara lite försiktig (eller se upp för ficktjuvar och inte gå i skumma kvarter på kvällarna).

Att köra här är förstås tuffare än på svenska vägar och man ska kanske inte ge sig ut på vägarna när det är mörkt – utan jag rekommenderar att köra under dagen.

Men farligt? Nej, man får bara vara lite mer försiktig än när man kör hemma. Vi blev dessutom så förtjusta i alltihop under förra sommaren att det var därför vi återvände igen den här sommaren!

Så åk – det är en plats värd att uppleva och perfekt att göra med bil!

FÖLJ:

6 svar

  1. Trevlig läsning, bra skrivet! Jag ska bila ner snart till Balkan områdena. Behövde ni internationellt körkort i Bosnien?

  2. Hej Jennifer,

    Vi har tänkt att bila med husbil från Tivat till Serbien men inte bestämt om vi ska välja Belgrad eller några destinationer söder om Belgrad beroende på hur vägarna E80, E762 eller M6 ser ut. Kanske vansinne att ge sig ut med en stor husbil på vad jag förstår rätt så smala vägar. Har du några tips hur ni hade gjort. Tack för nyttig information! Nu ska jag in och läsa mer på din sida ;)

    När åker ni ner?
    Vi kommer att vara i Kotor 18-23 juni, sedan vidare till Serbien är planen.

    1. Hej Zora! Ledsen för sent svar. Hoppas att er resa gick bra, du får gärna berätta hur det var att bila med husbil på Balkan, i Kotor och Serbien. Gick allting vägen? Det ju nu några år sedan vi var här, sommaren 2018 mer precis. :)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.