9 assistenter som kan hjälpa dig med marknadsföring

I början av året tog jag ett stort och läskigt beslut. Jag bestämde mig för att investera i en assistent som kunde hjälpa mig främst med min marknadsföring i olika sociala medier.

Beslutet handlade om att jag ville satsa på att inte bara sporadiskt posta till exempel på Instagram och LinkedIn, utan mer målinriktat. Det har alltid varit naturligt för mig att publicera matiga guider och längre innehåll här på bloggen – men kanske det kunde användas för fler kanaler?

Eftersom det är svårt att hinna med att publicera BRA innehåll på flera platser, har jag helt enkelt inte gjort det särskilt frekvent. Och jag insåg att om jag samtidigt ska hinna med allt det ”jobb” jag också gör, kommer det bli en utmaning.

Alltså resonerade jag som så att jag kan fortsätta med det jobb jag gör och få in pengar där, samtidigt som jag kan använda de pengarna för att ta hjälp av en assistent – och på så sätt tjäna mer pengar. Jag räknade alltså ut att det skulle vara en investering som skulle betala tillbaka sig själv.

Skillnad på assistent och virtuell assistent?

Okej så istället för ”assistent” är ett vanligt förekommande begrepp i dagens onlinevärld ”virtuell assistent”. Det rör sig helt enkelt om en person som inte är direkt anställd av dig och inte finns på samma fysisk plats – utan ni jobbar helt digitalt med varandra.

Så i den bemärkelsen skulle man kunna säga att det jag använt mig av är en virtuell assistent, även förkortat VA.

Det kan tyckas som ett märkligt begrepp eftersom ”virtuell” egentligen betyder något som inte är ”verkligt”. En virtuell assistent är högst verklig, men jobbar alltså på distans och som egenföretagare. Och kanske därifrån kommer ordet ”virtuell”, för personen finns inte på plats i kontoret.

Och för att göra det ännu mer förvirrande är det som kallas för en digital assistent på svenska, de facto snarare en virtuell assistent (röst- eller textstyrd, såsom Apples Siri).

En annan spännande kuriosa är att Kalix folkhögskola faktiskt nu i höst lanserar en utbildning inom just detta. Med andra ord: det är något som blir allt vanligare och mer populärt!

Det går förstås också att kalla det för andra saker också, till exempel underkonsult eller frilansare.

Fotograf: Frida Lönnroos

Två damer som är så busy med sina telefoner att de absolut behöver anlita hjälp!

Min erfarenhet av att anlita en assistent

Så hur gick det då i vintras efter min första upplevelse? Jo men, det gick helt okej. Det visade sig vara värt investeringen och jag fick bland annat hjälp med att förbereda landningssidor, mejl och annonser inför de webinar jag gjorde. En annan sak jag kunde outsourca var att skapa den här typen av inlägg för Instagram – som funkat väldigt bra!

Men samarbetet fungerade inte optimalt och det var bland annat missförstånd i vad som gällde för ”outnyttjade timmar” trots att det stod med i avtalet. Och så är det ju alltid när man jobbar med människor – ibland är man inte en perfekt match. Så därför avslutade vi samarbetet.

Sommaren närmade sig och jag hade just då inte samma behov av någon assistent, men insåg också att sen när hösten kommer – vad ska jag göra då? Och efter ett par dygn tillsammans med Kugge hade vi landat i det kanske bästa beslut någonsin (efter att starta Let me create tillsammans): att vi skulle anlita en assistent ihop!

Fem tips att tänka på:

  1. Att hitta rätt kräver tid och energi – men det är värt det.
    Jag och Kugge la upp en riktig jobbannons, istället för att bara halvhjärtat försöka efterlysa någon i sociala medier. Resultatet var ett gäng fantastiska och ordentliga ansökningar – något som också gjorde det lättare för oss att jämföra de olika kandidaterna.

  2. Vad är viktigast och vad är du villig att kompromissa med?
    Tänk på vilka kvaliteter och värderingar som är viktiga för dig. Det kan vara svårt att hitta någon som kan ALLT du önskar, så fundera på vad som är det absolut nödvändigaste och vad du är beredd att kompromissa med.

  3. Investera i uppstarten.
    När du väl hittat rätt person är det värt att låta uppstarten ta sin tid, låt assistenten lägga några timmar på att läsa in sig på jobbet och vem du är. Tänk på att ni förhoppningsvis kommer jobba ihop en tid framöver och det kommer bli allt lättare efterhand när assistenten kommer in i jobbet.

  4. Ett bra avtal.
    Undvik onödiga missförstånd genom ett bra avtal! Om ni kommer överens om 20 h/månad, vad händer om du inte behöver alla timmar eller behöver fler?

  5. En annan fördel
    Jag har märkt att när du tar hjälp av en assistent så tvingas du prioritera de där uppgifterna som du vet är viktiga men annars så lätt prioriterar bort till förmån för annat (kanske ”viktigare” kundjobb).

Något vi också upptäckte var att vi egentligen hade två val: vi kan välja någon som är mer kunnig på området och lite dyrare, eller hitta en junior som vi kan satsa på att lära upp och som alltså är billigare.

Vi hade tur och fick en juniorkandidat som lät som The Perfect Match och bestämde oss för att satsa på henne. Det var alltså Alva, som nu jobbar tillsammans med oss. Hon är en ljuvlig typ som lever drömlivet på Österlens landsbygd. Och eftersom hon börjar plugga i höst råkar vi vara ett mycket passande extrajobb!


Nio assistenter att ta hjälp av för din marknadsföring

En stor anledning till det här inlägget är att vi ju fick flera ansökningar från personer som vi hemskt gärna vill rekommendera vidare!

Så här har ni nu nio stycken frilansare, företagare, underkonsulter – kalla dem vad du vill – som du kan anlita för att få hjälp med till exempel marknadsföring eller mer administrativa uppgifter.

Kika på vad de olika tjejerna har att erbjuda, besök deras hemsidor och hör av dig direkt till dem!


Sophie Zetterberg – The OTK Collective

Kan hjälpa dig med bland annat:

  • Grafisk form: snygga designmallar helt anpassade till ditt företag.
  • Webbdesign och uppdatering av hemsida med aktuell information.
  • Sociala medier: grafik, uppdatering och copy.

The OTK Collectives hemsida


Re-Wild Creative Studio

Kan hjälpa dig med bland annat:

  • Digital marknadsföring i sociala medier.
  • Varumärkesarbete.
  • Content- & produktfoto.

Rewilds hemsida


Smilla Luuk – skribent, marknadsförare & grafiker

Kan hjälpa dig med bland annat:

  • Copywriting för hemsidor, sociala medier och nyhetsbrev.
  • Innehållsskapande för sociala medier, blogg och hemsida.
  • Grafiska uttryck, form och stil.

Smillas hemsida


Louise Svensson – utbildare och skribent

Kan hjälpa dig med bland annat:

  • Föreläsningar, utbildningar och att leda möten på svenska, tyska och engelska.
  • Skapa målgruppsanpassad text i kombination med layout och grafik. Till exempel nyhetsbrev, sociala medie-inlägg, folders, powerpoint-presentationer etc.
  • Samt hjälpa till med att redigera, korrekturläsa och förbättra texter utifrån tonalitet, grammatik, stil och målgrupp.

Kontakta Louise på svenssonlouise@live.se


Martina Malamatenois – Freedom Development Studio

Kan hjälpa dig med bland annat:

  • Sociala medier: skriva content, ta fram strategier för olika kanaler, schemalägga och sköta engagemang.
  • Administration: enklare ekonomiuppgifter, organisering i tillexempel Dropbox, Google Drive etc. samt mejlhantering.
  • Skriva text och innehåll: research, skriva content till allt från blogg till nyhetsbrev och korrekturläsning.

Martinas hemsida


Emma creates – fotograf och sociala medier

Kan hjälpa dig med bland annat:

  • Fotografering och video till sociala medier och övrig marknadsföring.
  • Sociala medier: annonsering, hantering och strategi.
  • Skriva och designa nyhetsbrev.

Emmas hemsida


Nina Ekström – social media manager

Kan hjälpa dig med bland annat:

  • Sköta sociala medier inklusive att skapa content.
  • Göra sociala medier-strategier.
  • Utvärdera valda kanaler genom att titta på helheten såsom att profilen och biografin är rätt inställda och presenterade, hur flödet ser ut, användandet av verktyg och interaktion.

Ninas hemsida


Jossefin – Innovate Marketing

Kan hjälpa dig med bland annat:

  • Uppdatering av befintlig hemsida, e-handel, nyhetsbrev, blogginlägg och SEO.
  • Webbdesign och hemsida: bygga upp hemsidor i WordPress och hjälpa dig att bli synlig på Google.

Jossefins hemsida


Adrienne – text, ljud och video

Kan hjälpa dig med bland annat:

  • Textproduktion i form av artiklar, nyhetsbrev och copy för olika plattformar och format på svenska och engelska.
  • Hantering av sociala medier.
  • Klippning av ljud- och videomaterial.

Kontakta Adrienne på adrienne.westerback@gmail.com


Fotograf: Frida Lönnroos

💸 Vad kostar en virtuell assistent?

Vanliga priser ligger mellan 50–90 euro per timme (exklusive moms, fakturerade som företagare) för någon som är utbildad inom området och/eller duktig på sin sak. För en junior som precis börjat kan det även ligga lägre. Det här är egentligen ett ganska stort spann, men det är för att det helt enkelt är många faktorer som spelar in.

Det är också vanligt att ge ett lägre timpris om du bokar upp fler timmar. Om du anlitar någon regelbundet på 20–30 timmar per månad, innebär det en större trygghet för assistenten som inte behöver lägga lika mycket tid på att hitta nya uppdrag eller hoppa mellan olika uppdrag – då kan det vara lämpligt att ge ett mer förmånligt pris.

Hur många timmar kan man behöva en assistent för?

Hur många timmar man kan behöva en assistent för kan såklart variera från månad till månad. Det kan också vara perioder med mycket jobb där en virtuell assistent kan vara en bra avlastning.

Om du börjar tracka din tid på samma sätt som jag gör märker du snabbt att timmarna rinner iväg. Du har säkert också märkte hur svårt det är att hålla liv i sociala medier under perioder med mycket annat jobb?

Därför ska du tracka din arbetstid och så här gör du med hjälp av Toggl

Det bästa är att också alltid stämma av med personen du vill anlita om en ungefärlig uppskattning. Och sen när ni jobbat ihop ett tag lär ni er också hur lång tid olika saker tar och kan välja att fokusera på de uppgifter som känns som mest värdefulla för dig.

Under vintern och våren tidigare i år tyckte jag att 10 timmar per månad var ganska tillräckligt som support för de uppgifter jag inte hann med helt och hållet själv. Men nu när Alva börjat har hon fått fler timmar så här till en början och hon har kunnat hjälpa med mer grejer också. Hon hjälper även Kugge med hennes grejer och kommer så småningom börja göra saker för Let me create.

Och jag kan bara säga: det känns galet lyxigt, ljuvligt och lite bortskämt att få denna typ av hjälp. Men också faktiskt helt rimligt!


Fråga gärna om det är något annat mer specifikt du undrar över – jag svarar gärna! 😊

Och du, connecta med mig här:

📸 Instagram
💭 LinkedIn
✏️ Facebook

💌 Och skriv upp dig på mejllistan!

Följ:
0
Jennifer Sandström
Jennifer Sandström

Jag hjälper jag dig öka din trafik med SEO. I bloggen får du läsa om marknadsföring, företagande, foto, skrivande, böcker och resor. Gällivare är min hemstad/favoritplats, bor i Helsingfors pga kärleken.

Dela

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Looking for Something?