Jennifer sandström

Gå från hobby till proffs – tips till dig som vill blogga professionellt

Frågor som dyker upp ibland: “Jag bloggar som en hobby men drömmer om att göra det på heltid, hur går jag tillväga? Hur kan man blogga professionellt och tjäna pengar på att blogga?” Alltså – hur kan man göra en business av sin blogg?

Det finns mängder av frågor kring hur det fungerar att blogga professionellt och vad man ska tänka på. Jag tänkte dela med mig av mina bästa tips och lärdomar som jag samlat på mig under åren – och eftersom jag själv gått från att blogga på fritiden till att nu driva bloggen som en del i mitt företagande.

Det viktigaste rådet du kommer att få:

“If you want your blog to be your business, you have to treat your blog like your business.”

Jag minns inte var jag hörde det här först, men det stämmer verkligen. Att tjäna pengar på bloggandet var något som började som en hobby hos unga tjejer – intäkterna kom innan det överhuvudtaget fanns ett affärstänk. Majoriteten av verksamheter fungerar tvärtom och med tanke på att bloggandet idag är en mättad marknad har affärstänket kommit att spela en större roll. Jag är övertygad om att det bara kommer att öka från och med nu – och bli allt viktigare. De som inte hänger med kommer trilla bort.

hobby till proffs blogga professionellt

Just nu går det fortfarande att sälja in partnersamarbeten över mejl utan vare sig formella offerter eller avtal, för influencer-marknadsföring befinner sig fortfarande inom en “hype”. Men snart kommer företagen ha både kunskap och verktyg för att göra mer professionella och ännu mer framgångsrika influencer-samarbeten (och inse att 30K följare på Instagram, eller 50K unika läsare i månaden, faktiskt säger extremt lite). Du kommer ha en fördel om du hänger med på det här tåget redan nu!

» Läs också: hur börjar man blogga och tips till nybörjare

Det här ska du tänka på om du vill blogga professionellt

Om du vill lyckas professionellt med din blogg eller sociala medier så är det avgörande hur du ser på din verksamhet – och hur du presenterar den. Till exempel kan det vara klokt att ta fram en klassisk affärsplan. Men en affärsplan kan kännas lite tråkig så här kommer istället mina 3 bästa tips för en mer professionell blogg – och vad som kommer skilja dig från att bara göra det som en hobby:

* Strategi & vision

Alla företag har en vision – och alla företag har en strategi för hur de ska nå dit. Det här är också två punkter som du bör fundera lite närmare på. Vad är syftet med ditt bloggande? Varför vill du tjäna pengar på att blogga? Varför vill du blogga på heltid? Var ser du dig själv om 5 år med ditt bloggande? Och hur ska du se till att du hamnar där och att det går att leva på?

Bara genom att få in dessa tankar och kanske forma dem till några ord och meningar gör att du ser på dig själv och ditt bloggande på ett helt annat sätt – mer professionellt. Du bloggar inte bara lite då och då för att det är kul, utan du gör det dedikerat – du har någon form av plan och du vet vart du vill.

* Marknadsföring

Det här är en utmaning för alla som har något de vill nå ut med, marknadsföring är nyckeln till allt (säger jag såklart eftersom det är det jag pluggat och jobbat med de senaste 8 åren). Syns du inte finns du inte, och så vidare. I bloggandets begynnelse krävdes inte så mycket, och det var några som ganska snabbt fick enorma mängder läsare. Idag ser läget annorlunda ut, och om du vill blogga professionellt och växa ditt läsarantal och följarantal – då krävs marknadsföring. Det kommer åtminstone hjälpa dig i ditt professionella bloggande om du väljer att fokusera på det.

Här kan du läsa mer: hur marknadsför man sin blogg?

* För dig, för läsaren, och för Google

De flesta kreativa yrken grundar sig i passion och så även bloggandet – därför tycker jag det är av största vikt att komma ihåg varför du en gång började och vad som är din passion. Det är det du ska bygga vidare på och inte tappa bort bland allt businesstänk. Men om du bloggar professionellt så skriver du inte bara inlägg för dig själv utan du lägger också fokus på att skriva inlägg för läsaren. Vad vill din publik läsa? Vad uppskattar de och efterfrågar? Lyssna till det.

Jag vet att många tycker att sökoptimering och att skriva för Google känns omotiverande – men det är extremt värdefullt och ganska smart att lägga lite energi på. Det ger en helt annan långsiktighet till bloggandet som tidigare endast varit dagboksinlägg som blivit utdaterade redan nästa vecka. Om du lägger ner timmar på en guide till Paris – då förtjänar den väl en längre livsstid och att folk faktiskt hittar till den också om ett år eller flera? Min guide som jag precis länkade till publicerades i september och hade under januarimånad över 900 unika läsare, tack vare Google och SEO. Läs mina SEO-tips här!

  • För dig: inläggen som du älskar att skriva och kanske inte genererar mest trafik men som du inte vill sluta publicera. När du skriver om något du älskar blir det också faktiskt oftast bra och genuint!
  • För läsaren: vad vill din målgrupp ha? Hur kan du “lösa deras problem”? Och vad efterfrågar de?
  • För Google: tänk inlägg som har en lång levnadstid – och sökoptimera dessa!

Kom ihåg: det kommer inte alltid vara roligt

När jag berättade för min kille att jag ville säga upp mig för att satsa helhjärtat på mitt bloggande – och driva eget företag på heltid, då sa han något som jag har tagit med mig sedan dess. Förutom att han också pratat mycket om att man måste se på det som en business, ha en budget och allt sådant – så sa han att jag måste komma ihåg att det inte alltid kommer vara roligt, men att man måste göra det ändå, om man gör sin hobby till sitt jobb.

Det är en ynnest att driva företag och tjäna pengar på att blogga, men det är också otroligt mycket jobb bakom alltihop och många timmar. Och det är såklart inte 100% roligt. Ibland har jag noll idéer och noll motivation, men jag har till exempel satt upp ett mål om att blogga 6 dagar i veckan, så då får jag se till att det blir så också. Även om det innebär att jag stänger av mina känslor ibland and just do it, eller sitter uppe till 23.44 för att bli klar med något, eller jobbar helger.

För att inte tala om allt det administrativa runt företagande som också ska tas hand om. Är ni nyfikna på att läsa mer om det? Fakturering? Bokföring? Eller kanske sälj? Som också är en väldigt stor del av att tjäna pengar som bloggare.

Har du några frågor om att gå från hobby till proffs och blogga professionellt? Lämna gärna en kommentar här nedan! Eller kanske har du tips på fler läsvärda artiklar på ämnet? 

» Läs också: så kan du tjäna pengar på din blogg!

FÖLJ:

38 svar

    1. Tusen tack Unia! Och vad kul att du vill läsa mer om det – ska fixa ett inlägg! :) Vilket häftigt utbyte du varit på förresten, hoppas det inte kändes allt för tungt att komma hem igen.

    1. Tack själv Henrik. Men, hmm… Kanske ska jag skriva ett inlägg om det – hur vet man vad läsarna vill ha? ;) Jag tänker att det inte är supersvårt att lista ut + att man kan fråga dem? Eller besvara frågor som de ställer – det är ju i princip vad de vill ha och efterfrågar. Hur tänker du? :)

      1. Jag tänker att om man är väldigt nischad som jag är med bara cykling som tema så känns ämnena rätt begränsade. Jag har fått för mig att läsarna helst vill läsa om träningstips, produktrecensioner, race reports, resereportage o.s.v. och där har i alla fall jag svårt att få till någon kvantitet, det blir väldigt sporadiskt. Just när det gäller träningstips så känner jag dessutom att man behöver en viss mängd expertkunskap för att kunna bidra med något lite mer seriöst…eller så är det så att jag ställer för höga krav på mig själv helt enkelt.
        När jag tittar på andra bloggare i min genre så blir det mycket skräpinlägg som är rätt tråkiga bara för att de vill få ut många inlägg, och där vill jag inte hamna heller :)

    1. Bra att du kommenterade om det – ni verkar vara flera som vill läsa om just det, kul! :)

    1. Tack själv för din kommentar Leena – så roligt att du vill läsa mer om marknadsföring! Du är inte ensam så jag försöker få upp ett sådant inlägg snart :)

  1. Bra inlägg! Jag vet inte riktigt vad jag vill ha för inlägg, kanske ett för oss som är trygghetsnarkomaner men som någonstans vill bryta oss fria och våga köra på egen hand? ;)

    1. Tack Dryden!! Hm, och väldigt intressant fråga. Har gått runt här hemma och funderat på den ett tag. ;) Tror att det för er trygghetsnarkomaner är ännu viktigare att ha byggt upp en stabil bas innan man går vidare. Att man på något sätt har en utstakad plan och en idé om var pengarna ska komma ifrån. Alternativ sparar upp en rejäl buffert och ser det som en investering/satsning. Tror absolut man kan driva företag med trygghet också – men det är nog fler risktagare utan trygghetsbehov som startar företag generellt!

  2. Hej Jennifer!
    Du har verkligen lyckats sätta fingret på rätt sak. Man måste ha uthållighet och arbeta professionellt för att lyckas. Som nystartade bloggare önskar vi naturligtvis läsa mer om marknadsföring och sälj.

  3. Hej, jag hör också gärna mera om hur man kan marknadsföra sin blogg :) Trevlig helg! Hälsningar Stina

    1. Hej Stina, vad trevligt – så bra att du lämnade en kommentar. Ska försöka ordna ett inlägg om det redan nästa vecka! :) Tack och detsamma!

  4. Jättebra och intressant inlägg! Har själv undrat lite kring detta och hur man går till väga. Kanske inte för ett heltidsjobb men för att satsa mer seriöst. :)

  5. Hej, jag läser gärna mer om det administrativa, fakturering, bokföring, affärsplan, sälj… Alltid lika intressant att veta hur andra sätter upp sina företag!

    1. Åh, tack Anna! Det är ju faktiskt det. Ska försöka få ihop något mer om admin framöver :)

    1. Tack Sandra, så glad att du gillade det! Är det något särskilt du tycker känns mer intressant eller utmanande just nu?

  6. Hej! Tycker det är så bra att du tar upp detta för det är så många som undrar! Dessutom gillade jag extra mkt dedär med att du delade upp det till att skriva till sig själv, läsarna och google! Bra att tänka på. Tycker btw att detta kanske är ett inlägg för både läsarna men också ett bra för Google ;D
    Jag vill gärna höra mer om just det administrativa, just bokföring, sälj och fakturering! Något som intresserar mig massa. Marknadsföring är ju också ett hett ämne så det kan man aldrig läsa för mycket sig in i. Du har jobbat så bra uppåt med ditt brand och din blogg, så stolt läsare här haha! YOU GO GIRL!!

    Men pyttelite feedback kan man ju alltid ge ändå eller? ;) Tror flera läsare nog gillar dina inlägg en massa men ett allmänt problem är ju att de flesta inte kommenterar. Då är det bra att du har ett hjärta så att man kan gilla inlägget. Men du kunde kanske göra hjärtat smått större och placera det ovanför FB, Twitter etc ikonerna så att du får lättare gillningar? Kanske placera det också mer i mitten istället för vänstra hörnet, typ som Josefin Dahlberg har i sin blogg? Har läst din blogg länge men märkte nu först hjärtat. Då får du också kanske bättre statistik? Sedan kanske det kunde vara bra om man som läsare inte behöver skrolla längst ner för att kunna kommentera utan rutan kunde vara ovanför de där previous kommentarerna? Idk haha, kan hända att det bara är jag som inte orkar skrolla ner… :D Anyway sjukt bra blogg och man ser verkligen att du lägger tid på det du gör!! Keep up the good work!! <3

    1. Jemina – vilken underbar kommentar och feedback. Blir alltid lite nervös när någon kommer med feedback – men din var 100% gullig, snäll och genomtänkt. Så bra! TACK <3

      Mitt tema är byggt manuellt så allt går via min bror IT-teknikern ;) Har påpekat det här om hjärtat faktiskt så ska försöka få honom att ordna det - för jag håller helt med dig, det är inte optimalt och väldigt få som ser det. Det om kommentarerna har jag inte tänkt på, så bra att du sa - det är helt klart en viktig poäng, när det väl blir många kommentarer på ett inlägg, hehe.

      Förresten, man skulle kunna säga att inlägg man älskar att skriva, och samtidigt är användbara för läsarna och googlevänliga - är den bästa kombon :D Meeen man behöver inte ha press på sig att jämt leverera sånna inlägg tänker jag.

      Tusen tack igen för din kommentar. Blev så glad! Kram

      1. Tycker det är så kul att peppa och hjälpa varandra just i den här branschen! :) Och just när det är så allmänt att inläggen blir utan kommenterar, tycker jag att det kunde vara bra att ändra placering på kommentarsrutan. Hoppas ni får det fixat! Såååå bra ju att ha sin bror som hjälper till!! :D
        Ha det bra :)

  7. Intressant inlägg! Jag skrev lite funderingar om bloggandet och dess avig- och rätsidor i ett inlägg nyligen. https://villniles.com/2018/01/31/pengar-pa-bade-ont-och-gott/ Vad jag tar upp är nätverk, personlig popularitet och kom till den slutsatsen att jag är nöjd med min lilla blogg. Men sedan läser jag ditt inlägg och blir tveksam. Egentligen har jag inget att förlora. Frågan är bara hur.

    Fattar jag rätt så bör man ha ett ämne som intresserar folk. Som t.ex. din blogg som rese- och utlandsblogg. Vara lite av en specialist på något, t.ex. mode, resor eller bygga båtar i trä. Men om man inte är specialist, utan mera skriver om alldagliga händelser, sånt som bara händer, är man då helt ur spel för att få många följare? Blir det en för spretig blogg? Å andra sidan finns det också bloggar som är populära med den strategin, jag tänker t.ex. på Jonna Jinton. Hennes tema är ung tjej flyttar från storstaden till glesbygden men handlar till stor del om hennes eget dagliga liv.

    En annans sak: hur viktigt är det att man själv är med på bild i inläggen och har utseendet betydelse för bloggens popularitet?

    1. Hade missat att svara på din kommentar PJ, sorry! Jag tror att det är betydligt svårare att växa sin blogg om man behandlar mer alldagliga händelser ur ett personligt perspektiv – det ska finnas något som sticker ut då för att man ska lyckas vända sig till fler än familj, vänner och bekanta. Jag tror inte spretigheten är något problem, men däremot att lyckas väcka och behålla intresset. Vad man än “producerar” så brukar man tänka i målgrupp – vem är din målgrupp? Och varför ska de läsa just din blogg? Lite så kan man fundera… :)

      Sitter faktiskt just nu och filar på ett inlägg om marknadsföring så då kommer ännu fler tankar om hur man når ut. Jonna Jinton som exempel är intressant, hon är ju verkligen unik i sitt slag och finns det egentligen någon som gör det hon gör? Förmodligen inte. Det sticker ut och inspirerar! Sen hjälper det ju att hon är en fantastiskt fotograf och videograf, och väldigt genuin i sina texter, tror det fångar många!

      Hmm… Elaine Eksvärd har alltid pushat för att vi vill ha en avsändare på det vi läsare = vi vill gärna veta vem det är = vi vill gärna se ett ansikte. Men det är inte nödvändigt, beror nog snarare på ens syfte och nisch. Och sen gillar vi som människor vackra saker – så där kan utseendet definitivt spela in, det finns ju massvis av handsome dudes och bikini ladies som är populära på instagram, till exempel. Men frågan är väl hur man vill bygga sitt brand?

      1. Jag höll själv på att glömma kommentaren. Som jag misstänkte och som du också antyder så är en nischad blogg betydligt lättare att nå ut med. Samtidigt har jag läsare som inte är familj eller annars bekant som är väldigt trogna och som inte vill att min blogg skall vara annorlunda. Som t.o.m. vill att jag skall skriva en bok. Och jag trivs med min blogg och det är väl huvudsaken. Att skriva om något man inte är bra på eller som känns krystat är inte lyckat. På tal om brand så tror jag att ens kategorier berättar mycket vilken typ av blogg det är. Jag har beslutat att kraftigt dra ned på kategorier och renodla bloggen lite mera. Och försöka få till en bättre bild på mig själv. Tack för ditt svar!

  8. Efter att ha levt under en sten tillsammans med min blogg i mer än ett halvår nu har jag äntligen kravlar mig fram, reggat (äntligen, halleluja, kors taket osv!) mitt företag och ska börja ta tag i livet igen :) Detta inlägg ska jag komma tillbaka till och läsa igen lite noggrannare tror jag, tack! <3

    1. Så bra Linnea! Och vad spännande. Åre var ett par peppiga dagar? ;) lycka till med allt och tack själv för din kommentar <3

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.