Varför Influencers of Sweden? #jagärinos

Vad är Influencers of Sweden och varför är det viktigt för mig som influencer?


För en månad sedan sa jag upp mig för att jobba med min dröm. Jag sa upp mig för att jobba som influencer. Bloggare på heltid. Det känns overkligt och lite vingligt att kliva in med hela hjärtat i en bransch som är relativt ung. Alla frågar – ”men va, kan du leva på det? Hur tjänar du pengar?” Och med allas frågor och tveksamma blickar hade det varit lätt att backa, stanna på ett trygg anställning och låta livet rulla på. Men det finns en anledning till att jag fortsätter, och anledningen är att jag har någonstans att vända mig. Influencers of Sweden är organisationen som jobbar för min bransch, som har min rygg, som lär mig hur jag förhandlar (among other things), som är mitt stöd och som dessutom erbjuder ett nätverk som inte bara gett mig fantastiska kollegor men också vänner.

Och därför är jag medlem i Influencers of Sweden.

jag är inos #jagärInoS

Jag har nämnt det här nätverket en hel del på senaste tiden, bland annat i mitt inlägg 3 nätverk du som bloggar borde gå med iDet har varit ganska naturligt för mig att prata om och vara involverade i Influencers of Sweden nu särskilt sedan jag sa upp mig och blev bloggare på heltid. Och den här veckan blev det plötsligt ännu viktigare att prata om vad Influencers of Sweden är, varför organisationen är viktig och varför jag ser ett enormt värde i att vara medlem.

I veckan gick nämligen några av de största aktörerna inom influencer-branschen ut och gjorde ett gemensamt uttalande där de klargjorde att de absolut inte står bakom Influencers of Sweden och helt tar avstånd från organisationen. Det här är alltså aktörer vars hela business går ut på att jobba med influencers och matcha ihop företag med rätt influencer. De tjänar alltså pengar på dessa kreatörer, men tycker ändå att Influencers of Sweden inte alls är relevant för vad de pysslar med? Kanske har de missuppfattat InoS syfte? Kanske är de bara livrädda?

Bland annat såhär lät den märkliga kritiken ”Enkelt uttryckt driver de inte en branschkonsensus utan representerar bara sig själv.” Vad de missar här är att Influencers of Sweden representerar en sak och det är just oss influencers. Det är vi som är den här branschen.

Linda Hörnfeldt har svarat på kritiken här.

Influencers of Sweden #jagärinos

Här kan du läsa mer om vad andra influencers skriver om Influencers of Sweden och vilken betydelse organisationen har för oss:

* Underbara Clara – Jag är en stolt Influencer of Sweden

* Jonna Jinton – Några tankar från en influencer

* Paulina Gunnardo (Vice ordförande i InoS) – ”Uppror” mot Influencers of Sweden

* Resfredag – Att vara influencer

* Baking Babies – Jag Är InoS

* Vegokäk – En attack från jättarna

* Och ännu fler: Anna Ström Åhlén, Anna MunkhammarAnders MöllerAngeliqa Mejstedt, Charlotta Colliander GoldingClara LöfvenhamnLinda EngströmMadeleine StenbergMaja Hurtig, Malin LundskogMaria BjörkmanMikael WinterkvistNina SandahlSandra Nicole FriemanSofia MarupklundTherese WikstenWilda Kristiansson.

* På instagram flödar nu bilder under hashtaggen #jagÄRInoS



Reseförälskad tjugofemåring som vuxit upp i svenska Lappland och efter flera år utomlands i olika länder av en slump hamnade i Finlands huvudstad Helsingfors.


11 kommentarer
  1. Så himla rätt. Jag läste de här två artiklarna igår (först uttalandet från alla VD:ar) och sedan Lindas svar. Jag fattar verkligen inte för jag har alltid uppfattat InOS (och innan även Better Bloggers) som en organisation som funkat mer som ett fack. Dessa personer som uttalat sig är ju personer som kapitaliserar på att andra personer är influencer. Jag har ju själv jobbat inom affiliatevärlden, och där är det precis på samma sätt; de kapitaliserar på oss. Vad en som influencer väljer att göra det – driva allt själv eller gå via nätverk och portaler – är förstås helt upp till var och en tycker jag. Men jag tycker det är skrämmande hur vissa av de här nätverken faktiskt jobbar. Jag skulle kunna berätta så mkt om några av de här nätverken som uttalade sig om InOS, men vet inte vad som är smart att lägga i ett öppet kommentarsfält helt ärligt. Dock känner jag i och för sig att det borde komma ut hur vissa av dem arbetar. Jag tror att skon helt enkelt klämmer i att alla influencers genom InOS blir mer utbildade och ställer högre krav = företagen kan inte kapitalisera lika enkelt och mycket. Vilket är sjukt!

    1. Vad intressant att höra Sanna, tack för att du delar med dig. Håller med om att det givetvis är upp till var och en om man vill gå via ett nätverk, och det kan nog i många fall vara bra – men det är trist om det är så att de utnyttjas.

  2. Jag läste först hos Underbara Clara om kritiken. Men när jag läste Breakits debattartikel så tycker jag att det är väldigt otydligt vad de egentligen kritiserar. Det saknas en tanke. Jag har alltid tyckt att det låter som ett riktigt bra nätverk som stöttar sina medlemmar i första hand och inte företagen.

    1. Tack för din kommentar Hanna! Och ja, det verkar ha blivit vissa missförstånd från olika håll… På ett sätt får man se det som positivt att Influencers of Sweden får utrymme i media och syns! :)

  3. Så himla märklig grej. Håller helt med om Lindas poäng i detta om att InoS är som facket och nu kommer arbetsgivaren och ba ”FACKET REPRESENTERAR INTE VÅRA INTRESSEN”. Man ba jaa, det kanske är hela grejen…? suck.

    1. Hmm jaa, exakt… Fånigt också egentligen att de gick ut i media istället för att reda ut eventuella missförstånd direkt med InoS.

    1. Men tack så mycket Angelica, vilken fin kommentar <3 Jag kikade in på din blogg också, kul att läsa om livet i London! :) Var där och upplevde staden på riktigt för första gången i februari i år.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *